2010-08-29
Omluva
Omlouvám se, za neplánovanou odstávku blogu. Prováděl jsem upgrade Wordpressu na novější verzi. Bohužel vše začalo nevinně a skončilo dlouhým zamrznutím, které se nakonec šťastně samo vyřešilo a vše již zase běží, jak má.
2010-08-28
Z Prahy: Novorenesanční dům není památka
Na rohu Lannovy a Revoluční má vyrůst nová kostka. Přitom se silně diskutuje, jak památkově prospěje to, že bude zrekonstruována přiléhající barokní stavba vesnického charakteru, ale zcela se opomnělo diskutovat, že bude zbořen historický novorenesanční dům. Jako by to vůbec nebyla žádná kategorie pro vážnou diskusi.
Dobrá, novorenesančních domů je v Praze mnoho, ale existuje důvod jejich bourání vůbec neřešit? A jaktože jinde je investor kvůli podobnému domu buzerován tak, že by to na jeho místě leckdo nejraději rovnou vzdal a tady (alespoň veřejně) nic? Nejsou právě novorenesanční domy tvůrci noblesního charakteru Prahy? Pokud nutně chceme skončit jako Německo, kde ve válce každé město dostalo po zásluze "pecku" a kde ulice složené z ekvivalentního počtu historických a zcela nových domů tvoří "unikátně bezduchý myšmaš", prosím... zpátky už to pak vrátit nepůjde.
Dobrá, novorenesančních domů je v Praze mnoho, ale existuje důvod jejich bourání vůbec neřešit? A jaktože jinde je investor kvůli podobnému domu buzerován tak, že by to na jeho místě leckdo nejraději rovnou vzdal a tady (alespoň veřejně) nic? Nejsou právě novorenesanční domy tvůrci noblesního charakteru Prahy? Pokud nutně chceme skončit jako Německo, kde ve válce každé město dostalo po zásluze "pecku" a kde ulice složené z ekvivalentního počtu historických a zcela nových domů tvoří "unikátně bezduchý myšmaš", prosím... zpátky už to pak vrátit nepůjde.
Je tedy ForCity poruchová nebo ne?
Faux pas. For City. Nová tramvaj "pro Prahu", která kvůli "údajným" technickým potížím stále ještě nemohla vyjet na tratě. Napadají mne tedy dvě věci.
Jednak nechápu, proč po hořké zkušenosti s designovou tramvají Porsche (rovněž kdysi hojně zvané "tramvaj pro Prahu") ještě město chce kupovat tramvaje z plzeňské Škody. Kvůli Porsche teď nejspíš musí projít rekonstrukcí většina tratí, které tato hlučná monumentální kráska svými podvozky doslova vytrhala z podloží. Neznamená tedy "pro Prahu" jinými slovy, že si na našem městě za peníze daňových poplatníků Škoda vyvíjí prototypy, které pak ozkoušené prodá jiným městům v uživatelsky přívětivější verzi a zároveň jí to pokryje náklady na vývoj nové "tramvaje pro Prahu"? Kdyby byla Škoda Porsche dokonalá, existoval by důvod kupovat ForCity? Nebo nám chce někdo namluvit, že koupě Porsche byla strategickou investicí do "rychlodrážních strojů" (na dlouhé rovné tratě) a ForCity má být opravdu "městská" tramvaj? To by mohlo fungovat v Berlíně nebo Budapešti, kde existují separované dlouhé rovné úseky, ale v Praze, kde jedna linka prokřižuje celé město a dvacetkrát přitom změní směr jízdy o 90 stupňů nebo více, je to těžko obhajitelné. Tedy jsem jinými slovy vědomě koupili špatnou tramvaj a míříme k tomu zase, místo aby se konečně koupila (možná o trochu dražší, o čemž ale už nyní pochybují) tramvaj od ověřeného nečeského výrobce. Určitě nejsme jediné město, které má nějaké ty kopce a k tomu v něm jezdí tramvaje.
Druhá věc je, že jakkoli Porsche byla provozně špatná tramvaj, ForCity už třeba tak špatné nebude. Možná je to jen špatně zaměřená kritika, protože o tolika poruchách, kromě poruchy pantografu, který stejně nejspíš dodává jiná firma, jsem zase neslyšel ani nečetl. Kde tedy vězí zakopaný pes? Koupíme nakonec tramvaje, které budou následovat osud nízkopodlažního peníze polykajícího monstra ze zkrachovalé ČKD a které budou s poruchami stát v garáži nebo se jedná o preventivní opatrnost a vychytávání much, kolem kterého se hodně křičí?
Ať už tak či onak, byl bych rád, kdyby někdo vnesl více světla do kauzy Škoda Porsche. Mohl by to být docela slušný tunel, na kterém se přiživily firmy nabízející rekonstrukční práce na tramvajových tratích, jedna nejmenovaná Škoda a nějaký ten pražský radní...
Ještě na okraj: Problematice nerozumím a tramvají Porsche jezdím jako cestující velmi rád. Celou věc spíše rozhořčeně sleduji jako daňový poplatník, který také občas vidí a používá MHD v jiných evropských městech...
Jednak nechápu, proč po hořké zkušenosti s designovou tramvají Porsche (rovněž kdysi hojně zvané "tramvaj pro Prahu") ještě město chce kupovat tramvaje z plzeňské Škody. Kvůli Porsche teď nejspíš musí projít rekonstrukcí většina tratí, které tato hlučná monumentální kráska svými podvozky doslova vytrhala z podloží. Neznamená tedy "pro Prahu" jinými slovy, že si na našem městě za peníze daňových poplatníků Škoda vyvíjí prototypy, které pak ozkoušené prodá jiným městům v uživatelsky přívětivější verzi a zároveň jí to pokryje náklady na vývoj nové "tramvaje pro Prahu"? Kdyby byla Škoda Porsche dokonalá, existoval by důvod kupovat ForCity? Nebo nám chce někdo namluvit, že koupě Porsche byla strategickou investicí do "rychlodrážních strojů" (na dlouhé rovné tratě) a ForCity má být opravdu "městská" tramvaj? To by mohlo fungovat v Berlíně nebo Budapešti, kde existují separované dlouhé rovné úseky, ale v Praze, kde jedna linka prokřižuje celé město a dvacetkrát přitom změní směr jízdy o 90 stupňů nebo více, je to těžko obhajitelné. Tedy jsem jinými slovy vědomě koupili špatnou tramvaj a míříme k tomu zase, místo aby se konečně koupila (možná o trochu dražší, o čemž ale už nyní pochybují) tramvaj od ověřeného nečeského výrobce. Určitě nejsme jediné město, které má nějaké ty kopce a k tomu v něm jezdí tramvaje.
Druhá věc je, že jakkoli Porsche byla provozně špatná tramvaj, ForCity už třeba tak špatné nebude. Možná je to jen špatně zaměřená kritika, protože o tolika poruchách, kromě poruchy pantografu, který stejně nejspíš dodává jiná firma, jsem zase neslyšel ani nečetl. Kde tedy vězí zakopaný pes? Koupíme nakonec tramvaje, které budou následovat osud nízkopodlažního peníze polykajícího monstra ze zkrachovalé ČKD a které budou s poruchami stát v garáži nebo se jedná o preventivní opatrnost a vychytávání much, kolem kterého se hodně křičí?
Ať už tak či onak, byl bych rád, kdyby někdo vnesl více světla do kauzy Škoda Porsche. Mohl by to být docela slušný tunel, na kterém se přiživily firmy nabízející rekonstrukční práce na tramvajových tratích, jedna nejmenovaná Škoda a nějaký ten pražský radní...
Ještě na okraj: Problematice nerozumím a tramvají Porsche jezdím jako cestující velmi rád. Celou věc spíše rozhořčeně sleduji jako daňový poplatník, který také občas vidí a používá MHD v jiných evropských městech...
Rozmarné léto
Jsou věci, co člověk snadno zapomene. Třeba jak důvtipné je Rozmarné léto. Někdy je krásné nechat si více slov, dobře volit a říct méně. Zvlášť když pofukuje chladivý větřík, venku je tma a víno chutná.
A i to mi připomíná večery na terásce v Bukurešti :-) Přepsat jako slohové cvičení.
A i to mi připomíná večery na terásce v Bukurešti :-) Přepsat jako slohové cvičení.
Křídla
Nevíte, jak se to dělá, aby vám narostla křídla? Myslel jsem si, že bych jedou třeba mohl být mladý, úspěšný a sebevědomý, ale zatím mám pořád pocit, že jsem stárnoucí, oprsklý a bojácný držgrešle.
Možná jsem už nějaká křídla měl, jen jsem jim odrostl. A křídla určitě nejsou jako mléčné zuby. Jednou a dost....
Možná jsem už nějaká křídla měl, jen jsem jim odrostl. A křídla určitě nejsou jako mléčné zuby. Jednou a dost....
2010-08-16
5230!
Možná se mi budete smát, ale za ty směšné peníze (3500,-) je to device, se kterým jsem se sžil asi zatím absolutně nejrychleji. Má sice svoje mouchy, třeba pomalejší strávení id3 tagů u iTunes formátu, pokud se soubory nahrají pouze volně do adresářové struktury, nebo někdy ne zcela dostačující výkon procesoru, pokud se třeba má načíst rozsáhlejší fotogalerie, ale to je vykoupeno nízkou cenou, naprosto blbůmvzdorným interface a hlavně u Nokií zatím nevídaným "fungováním bez zásadních chyb" . Chybí tu ta typická nutnost dostávat se přes množství rozhraní - chybí tu ono vlezlé vyžadování interakce uživatele tam, kde uživatel nic řešit nechce, i když je stále vidět, že to stálo inženýry z Finska hodně přemáhání, a že pod tímhle zdánlivě jednoduše funkčním kabátem číhají zakuklená stará známá řešení :-)
Není to sice top model (nezačíná ani číslem 9, není to ani iPhone 4G, ani HTC Touch), ale dělá přesně všechno to, co od něj chci: Parádně se na jeho velkém displeji prohlíží web, perfektně pracuje přes bluetooth a USB se soubory a přílohami, jednoduše se ovládá, pěkně hraje, fotí a naviguje zdarma. A přitom je relativně malinký.
Pokud nechcete dát za telefon přes deset tisíc a zároveň chcete mít volnočasový přístroj s velkým dotykovým displejem, mohu jedině doporučit. Pokud si za ca. tisíc korun dokoupíte 16GB kartu, máte i solidní mp3 přehrávač s rozsáhlou podporou formátů a dobrým zvukem (to je ale pouze subjektivní názor). Držák do auta a navigační program jsou již v ceně. Teď ještě uvidíme, zda vydrží tak dlouho jako předchůdci z opačného konce výrobkového portfolia.
Není to sice top model (nezačíná ani číslem 9, není to ani iPhone 4G, ani HTC Touch), ale dělá přesně všechno to, co od něj chci: Parádně se na jeho velkém displeji prohlíží web, perfektně pracuje přes bluetooth a USB se soubory a přílohami, jednoduše se ovládá, pěkně hraje, fotí a naviguje zdarma. A přitom je relativně malinký.
Pokud nechcete dát za telefon přes deset tisíc a zároveň chcete mít volnočasový přístroj s velkým dotykovým displejem, mohu jedině doporučit. Pokud si za ca. tisíc korun dokoupíte 16GB kartu, máte i solidní mp3 přehrávač s rozsáhlou podporou formátů a dobrým zvukem (to je ale pouze subjektivní názor). Držák do auta a navigační program jsou již v ceně. Teď ještě uvidíme, zda vydrží tak dlouho jako předchůdci z opačného konce výrobkového portfolia.
2010-08-09
Jinak?
Existuje nějakej plagin, dývájs nebo jůtylita, jak zejtra nemuset vstávat na letadlo v pět v ráno? Dá se nějak vyhnout tomu letět do zahraničí a nedělat tam do víc než do pěti odpoledne? Dá se nějak vyhnout osobní odpovědnosti? [Je to možné, ale nudil by ses Ládíku. Proto to děláš. Nejsi stvořenej k tomu, abys žil ve velký cukrárně]
2010-08-08
HTC vs. iPhone
Ačkoli jsem z principu proti tomu kupovat si cool mainstream, jenom protože na něj mám, musím přiznat, že bych taky chtěl iPhone 4G, protože ho všichni obdivují. Je dokonce mnoho objektivních důvodů, proč bych ho neměl chtít, počínaje například velikostí a zbytečně nadsazenou cenou, ale já ho prostě chci, protože cítím, že ke mne bude vzhlížet masa, který si ho z nějakých důvodů koupit nemůže, případně že si skvěle zavrním s masou, která ho už má. Mohlo by to být přesně jako kdysi s iPodem. Jenže tentokrát už svou zkušenost mám a Apple si nekoupím.
Důvody, o kterých se dozvíte v roztomilém následujícím videu, nejsou podstatné, proto abyste si iPhone nekoupili. Ale kulantně znázorňují, jak mnozí z nás (včetně mne) přemýšlejí. Video je zde.
Důvody, o kterých se dozvíte v roztomilém následujícím videu, nejsou podstatné, proto abyste si iPhone nekoupili. Ale kulantně znázorňují, jak mnozí z nás (včetně mne) přemýšlejí. Video je zde.
Auto
Taky vás tak uklidňuje jízda autem? Může to být sebeobyčejnější starý krám, přesto je vždycky řízení uklidňující. Možná protože auto se poměrně ladně pohybuje krajinou z místa na místo a za tímto zdánlivě jednoduchým pohybem se skrývá souhra mnoha složitých komponent, dokonale vyladěných dohromady, pracujících přesně na povel (i u relativně špatného auta nakonec všechno perfektně funguje). Kde jinde v životě než v autě se vám to stane? Cítíte, jak pohyb vozu přesně reaguje na každé sešlápnutí plynu, spojky, otočení volantem. Nemusíte nic dělat zprostředkovaně, nikoho prosit - celé to funguje pro vás.
Zároveň obecně systém pohybu po vozovkách. Svým způsobem nekonečně komplexní a přesto geniálně jednoduchý. I přes nehody, ke kterým dochází, se svým způsobem velmi velké množství ne nijak zásadně nadaných nebo proškolených účastníků je schopno domluvit s neuvěřitelnou precizností. Každý bez ohledu na věk, vzdělání a povolání, se může kdykoli a hned zapojit. Kde jinde ve světě to takhle funguje? Pravý blinkr značí odbočení doprava. Pokud je řidič emocionálně v nerovnováze, stále ještě blikač doprava znamená odbočení doprava (možná trochu rychleji, ostřeji). Pokud vám někdo v životě dá nějaké znamení, můžete to znamení vždycky interpretovat tisíci způsoby, stejně jako může být zamýšleno tisíci způsoby.
Jízda autem je vpravdě neuvěřitelná. V tomto ohledu, na rozdíl od ostatních, jsou možná lidé trochu jako mravenci nebo včely...
Zároveň obecně systém pohybu po vozovkách. Svým způsobem nekonečně komplexní a přesto geniálně jednoduchý. I přes nehody, ke kterým dochází, se svým způsobem velmi velké množství ne nijak zásadně nadaných nebo proškolených účastníků je schopno domluvit s neuvěřitelnou precizností. Každý bez ohledu na věk, vzdělání a povolání, se může kdykoli a hned zapojit. Kde jinde ve světě to takhle funguje? Pravý blinkr značí odbočení doprava. Pokud je řidič emocionálně v nerovnováze, stále ještě blikač doprava znamená odbočení doprava (možná trochu rychleji, ostřeji). Pokud vám někdo v životě dá nějaké znamení, můžete to znamení vždycky interpretovat tisíci způsoby, stejně jako může být zamýšleno tisíci způsoby.
Jízda autem je vpravdě neuvěřitelná. V tomto ohledu, na rozdíl od ostatních, jsou možná lidé trochu jako mravenci nebo včely...