2005-02-27

Stella Artois

Jste brand switcher, co se piva týče? Ano? Pak si dávejte pozor, abyste nesplakali nad výdělkem.

Nejprve si krátce zopakujme, co je tržní mechanismus a co je marketing. Tržní koncepce předpokládá, že spotřebitel se rozhoduje, co si koupí, podle užitku, který porovnává s cenou. Předpokládá konkurenci. Spotřebitel, pokud narazí na špatný produkt za vysokou cenu, může vždycky přejít ke konkurenci, která nabízí lepší produkt nebo stejný produkt za nižší cenu.

Marketing, naproti tomu, se snaží trh znepružnit např. vytvořením neexistující komparativní výhody. Jinými slovy se nám snaží vnutit, že je třeba pít nějaké pivo, protože pro to existují zcela objektivní důvody. Ve chvíli, kdy spotřebitel podlehne a zvykne si na virtuálně dobrý produkt, má firma na trhu vyhráno.

V tomto případě se jakýsi červík zvaný Stella Artois (prostřednictvím InBev) rozhodl prosadit na českém trhu. Jistě se těší, že hloupoučký spotřebitel, který má přehršel dobrého domácího piva, podlehne vábení a už už se marketingové oddělení vidí v učebnicích: "Tihle kucí to udělali dobře." A dělají to dobře.

Chyba je u spotřebitele. Stella Artois je jednoznačně špatné pivo nebo lépe řečeno většinou velmi špatně natočené. Pokud tom nerozumíte, zeptejte se někoho, kdo pivu rozumí a pije ho RÁD, i když třeba ne ve velkém množství. Argument, že není tak chutí silné (čili dezertní nebo tak nějak), neobstojí, protože je stejně (třeba klidně slabě) nechutné a kyselé. A není důvod opuštět (některé) kvalitní české značky jenom proto, že Stella Červois právě pumpuje do ČR obrovské prostředky na promotion. To, na co tahle firma hraje, je existence spotřebitelů, kteří se chtějí před přáteli a známými profilovat jako nositelé vkusu, aniž by měli ponětí o chuti. Stella Artois, tím, že je podávána jako prémiová značka, jim v tom podává ruku.

Ukažte, že jste národ, který má pivo rád, a přiškrťte paskvil hned v zárodku. Pokud chcete pít "dezertní" z dovozu, pijte alespoň skutečně lehká piva lehké chuti (co třeba Heineken?) a nepijte moc.

Pijete-li Stellu, ukazujete jenom, že nemáte smysl pro orientaci a všechno, co stačí, abyste jste skákali, jak marketingové píská, je dost viditelná reklama. Projevte své prefrence. Máte na to právo, protože jako sptřebitel jste VY pánem. Pijte dobré pivo, ať se nestane, že právě dobré pivo bude vytlačeno tím špatným s kvalitní reklamou.

Update: Berte tento článek jako výsměch českým (ne)pivařům, ale rovněž jako poklonu těm, co marketing InBev v ČR zajišťují. A než se pustíte do kritiky, je třeba připustit, že situace se od dob, kdy jsem publikoval tento článek, změnila. Stella šla s cenou dolů a na některých místech nahradila nedobrá česká piva, čímž se otupila nevyrovnanost celé koncepce. Rovněž vybavení zahrádek, které s sebou na venkov přináší, působí spíše kladně, oproti ošoupaným zeleným ubrusům Staropramen. Chuťový paradox se zmenšil - jednak se protočily trubky, jednak už mi nikdo z reklamy netvrdí, že piju něco lepšího, než tu bylo předtím. Možná celá ta reklama tolik nezabrala, a tak Stella spíše slaví úspěchy díky centrální distribuci InBev prostřednictvím Staropramenu.
Update 7.9.2006: Píší o mne. Myslíte, že je to sponzorovaný blog? Není divu, že se dobře bavím - čtěte zde, dole.

Z jiného soudku: Stella Artois a reklamy na ni - najdete zde.

Autor článku je (nejen) pivař, který pravidelně vyhledává lokality s různými druhy dobrého (dobře natočeného) českého piva a který preferuje kvalitu před kvantitou i za cenu vyšší ceny.

Redesigned!

Jeden z mých oblíbených weblogů, Matsuranet, trvale změnil podobu. Posuďte sami, zda jednoznačně k lepšímu...

Myslím, že není o čem pochybovat.

2005-02-25

Nadupaná slideshow

Pro všechny milovníky všeho nadupaného... zde

2005-02-23

Míšeň

Po dlouhé době jsem si udělal čas a uploadoval na internet fotky Míšně z jednoho nádherného říjového dne roku 2004.

Kdo by čekal třeštivé obrázky zmrzačených oken, si na své tentokrát nepřijde. Pokusil jsem se město podat maximálně střízlivě. I přes opravdu pěkné počasí bylo na fotografování dost špatné světlo, které způsobilo, že drtivá většina snímků byla mírně upravena v Adobe Photoshopu.

Winston

Napadnul čerstvý sníh a člověku se zrovna příliš psát nechce. Zato právě bílá nadílka nabízí mnoho mazlicích témat pro objektiv fotoaparátu.


Fotka Winstona Churchilla a neznámého muže se mi podařila zachytit zcela náhodou. Chodník, který tudy vede a jindy bývá nepřetržitě plný chodců, se asi na pět sekund zázračně vyprázdnil. Stihnul jsem pouhé dva snímky...

2005-02-14

Illy.cz - I power Illy Reloaded

Česká stránka Illy nevypadá dvakrát dobře na první pohled, ale pokud jste líní překládat z cizího jazyka, dočtete se v češtině, co je důležité na dobré kávě. Vřele doporučuji kávově závislým - začátečníkům.

Der Preis für Kaffee steigt

Podle ranního magazínu ZDF cena kávy v Německu stoupá. Jen doufám, že právě tohle už na cenovou politiku kavárny Ebel nebude mít žádný (další) vliv.

Dobrá zpráva je, že zdražení je spíše soukromá iniciativa výrobců špatné kávy.

Slyšel jsem také na hlavu padlé řeči jakýchsi německých "socialistů" (rozuměj "socek"), že je třeba vykupovat kávu za vyšší cenu, protože tím podporujeme jinak chudé obyvatele třetího světa. To by byl ale zásah do ceny (tzv. minimální cena) a ten má vždy záporný přínos pro obě strany. Ale hezky to zní, když to většina z nás nechápe... Podporovat chudé vyšší cenou. Nádhera! Navíc vyšší cena v Německu není naštěstí motivována neekonomicky.

2005-02-13

Kdo nevěří, ať tam běží!

V automobilech se zřejmě nevyznám, ale typnul bych si, že při 314km/h pojede Maybach v první zatáčce jen rovně a zase rovně...

Napadá mne: Možná dokonce poletí!

2005-02-07

Recentní kávy

Nápad sdílet svůj šálek kávy také na velké vzdálenosti vedl mne a mého redakčního kolegu k vytvoření skupiny Recentní kávy.

Zároveň vaší pozornosti doporučuji neméně dobrou skupinu Lidé ve sklenicích.

2005-02-06

Picollo aneb #12 na papír

Poietikon 12 vyšel již v zimě 2003, ale teprve nyní jsem se dostal také k vytvoření jeho Picollo verze, jinými slovy verze pro tisk.

Stránky jsou uspořádány tak, aby po oboustranném vytištění daly dohromady sešit, čímž se zároveň bohužel příliš nehodí pro čtení z monitoru. Jsem nicméně rád, že mohu s čistým svědomým předložit čtenáři originálně ztvárněný výtvor. Příjemnou četbu!

Pozor! Je třeba, aby podavač tiskárny fungoval korektně, jinak se může stát, že jednotlivé stránky budou mít středový předěl vůči sobě posunutý.

2005-02-05

Kávový dort

V mé oblíbené kavárně, Ebel Café sídlem v Řetězové uličce, již neprodávají Kávový dort. To mne velmi nelíbí se mi. Slovy obsluhující obsluhy: "Byl jste jediný gurmán, který si jej tady dával."

Nezbývá nám, než výtečný kávový dort za výtečnou cenu prostě společně oplakávat, až bude celý slaný od slz. Budeme si muset kupovat častěji sachr...
Update (jak na dorty): Protože tento článek je často vyhledáván klíčovým slovem "dorty k narozeninám", uvádím odkaz na cukrárny Hájek&Boušová, které tyto dorty vyrábí a jejichž služby ke všeobecné spokojenosti využívám.

2005-02-01

Zemřel Jim Capaldi

Opravdu smutná novinka přišla překvapivě z mnoha zdrojů - bubeník a perkusista publicitou bez výjimky opomíjené jazzrockové kapely Traffic Jim Capaldi prohrál svou bitvu s rakovinou. Dvojice Capaldi/Winwood se na přelomu 60. a 70. let podepsala pod hity jako Mr. Fantasy, Feeling Allright nebo pod album John Barleycorn Must Die. Více pod odkazem...

Pop!

Čím častěji poslouchám Beethovenovu Pátou symfonii, tím intenzivněji ve mne vyvstává myšlenka, že to, co někteří nazývají vznešeně, není tak daleko od tvoření třeba Robbieho Williamse :-/


Omlouvám se tímto, pokud jsem přirovnáním urazil příznivce R.W. nebo drahého Ludwiga van, jedná se čistě o nadsázku.