Jste brand switcher, co se piva týče? Ano? Pak si dávejte pozor, abyste nesplakali nad výdělkem.
Nejprve si krátce zopakujme, co je tržní mechanismus a co je marketing. Tržní koncepce předpokládá, že spotřebitel se rozhoduje, co si koupí, podle užitku, který porovnává s cenou. Předpokládá konkurenci. Spotřebitel, pokud narazí na špatný produkt za vysokou cenu, může vždycky přejít ke konkurenci, která nabízí lepší produkt nebo stejný produkt za nižší cenu.
Marketing, naproti tomu, se snaží trh znepružnit např. vytvořením neexistující komparativní výhody. Jinými slovy se nám snaží vnutit, že je třeba pít nějaké pivo, protože pro to existují zcela objektivní důvody. Ve chvíli, kdy spotřebitel podlehne a zvykne si na virtuálně dobrý produkt, má firma na trhu vyhráno.
V tomto případě se jakýsi červík zvaný Stella Artois (prostřednictvím InBev) rozhodl prosadit na českém trhu. Jistě se těší, že hloupoučký spotřebitel, který má přehršel dobrého domácího piva, podlehne vábení a už už se marketingové oddělení vidí v učebnicích: "Tihle kucí to udělali dobře." A dělají to dobře.
Chyba je u spotřebitele. Stella Artois je jednoznačně špatné pivo nebo lépe řečeno většinou velmi špatně natočené. Pokud tom nerozumíte, zeptejte se někoho, kdo pivu rozumí a pije ho RÁD, i když třeba ne ve velkém množství. Argument, že není tak chutí silné (čili dezertní nebo tak nějak), neobstojí, protože je stejně (třeba klidně slabě) nechutné a kyselé. A není důvod opuštět (některé) kvalitní české značky jenom proto, že Stella Červois právě pumpuje do ČR obrovské prostředky na promotion. To, na co tahle firma hraje, je existence spotřebitelů, kteří se chtějí před přáteli a známými profilovat jako nositelé vkusu, aniž by měli ponětí o chuti. Stella Artois, tím, že je podávána jako prémiová značka, jim v tom podává ruku.
Ukažte, že jste národ, který má pivo rád, a přiškrťte paskvil hned v zárodku. Pokud chcete pít "dezertní" z dovozu, pijte alespoň skutečně lehká piva lehké chuti (co třeba Heineken?) a nepijte moc.
Pijete-li Stellu, ukazujete jenom, že nemáte smysl pro orientaci a všechno, co stačí, abyste jste skákali, jak marketingové píská, je dost viditelná reklama. Projevte své prefrence. Máte na to právo, protože jako sptřebitel jste VY pánem. Pijte dobré pivo, ať se nestane, že právě dobré pivo bude vytlačeno tím špatným s kvalitní reklamou.
Update: Berte tento článek jako výsměch českým (ne)pivařům, ale rovněž jako poklonu těm, co marketing InBev v ČR zajišťují. A než se pustíte do kritiky, je třeba připustit, že situace se od dob, kdy jsem publikoval tento článek, změnila. Stella šla s cenou dolů a na některých místech nahradila nedobrá česká piva, čímž se otupila nevyrovnanost celé koncepce. Rovněž vybavení zahrádek, které s sebou na venkov přináší, působí spíše kladně, oproti ošoupaným zeleným ubrusům Staropramen. Chuťový paradox se zmenšil - jednak se protočily trubky, jednak už mi nikdo z reklamy netvrdí, že piju něco lepšího, než tu bylo předtím. Možná celá ta reklama tolik nezabrala, a tak Stella spíše slaví úspěchy díky centrální distribuci InBev prostřednictvím Staropramenu.
Update 7.9.2006: Píší o mne. Myslíte, že je to sponzorovaný blog? Není divu, že se dobře bavím - čtěte zde, dole.
Z jiného soudku: Stella Artois a reklamy na ni - najdete zde.
Autor článku je (nejen) pivař, který pravidelně vyhledává lokality s různými druhy dobrého (dobře natočeného) českého piva a který preferuje kvalitu před kvantitou i za cenu vyšší ceny.
Nejprve si krátce zopakujme, co je tržní mechanismus a co je marketing. Tržní koncepce předpokládá, že spotřebitel se rozhoduje, co si koupí, podle užitku, který porovnává s cenou. Předpokládá konkurenci. Spotřebitel, pokud narazí na špatný produkt za vysokou cenu, může vždycky přejít ke konkurenci, která nabízí lepší produkt nebo stejný produkt za nižší cenu.
Marketing, naproti tomu, se snaží trh znepružnit např. vytvořením neexistující komparativní výhody. Jinými slovy se nám snaží vnutit, že je třeba pít nějaké pivo, protože pro to existují zcela objektivní důvody. Ve chvíli, kdy spotřebitel podlehne a zvykne si na virtuálně dobrý produkt, má firma na trhu vyhráno.
V tomto případě se jakýsi červík zvaný Stella Artois (prostřednictvím InBev) rozhodl prosadit na českém trhu. Jistě se těší, že hloupoučký spotřebitel, který má přehršel dobrého domácího piva, podlehne vábení a už už se marketingové oddělení vidí v učebnicích: "Tihle kucí to udělali dobře." A dělají to dobře.
Chyba je u spotřebitele. Stella Artois je jednoznačně špatné pivo nebo lépe řečeno většinou velmi špatně natočené. Pokud tom nerozumíte, zeptejte se někoho, kdo pivu rozumí a pije ho RÁD, i když třeba ne ve velkém množství. Argument, že není tak chutí silné (čili dezertní nebo tak nějak), neobstojí, protože je stejně (třeba klidně slabě) nechutné a kyselé. A není důvod opuštět (některé) kvalitní české značky jenom proto, že Stella Červois právě pumpuje do ČR obrovské prostředky na promotion. To, na co tahle firma hraje, je existence spotřebitelů, kteří se chtějí před přáteli a známými profilovat jako nositelé vkusu, aniž by měli ponětí o chuti. Stella Artois, tím, že je podávána jako prémiová značka, jim v tom podává ruku.
Ukažte, že jste národ, který má pivo rád, a přiškrťte paskvil hned v zárodku. Pokud chcete pít "dezertní" z dovozu, pijte alespoň skutečně lehká piva lehké chuti (co třeba Heineken?) a nepijte moc.
Pijete-li Stellu, ukazujete jenom, že nemáte smysl pro orientaci a všechno, co stačí, abyste jste skákali, jak marketingové píská, je dost viditelná reklama. Projevte své prefrence. Máte na to právo, protože jako sptřebitel jste VY pánem. Pijte dobré pivo, ať se nestane, že právě dobré pivo bude vytlačeno tím špatným s kvalitní reklamou.
Update: Berte tento článek jako výsměch českým (ne)pivařům, ale rovněž jako poklonu těm, co marketing InBev v ČR zajišťují. A než se pustíte do kritiky, je třeba připustit, že situace se od dob, kdy jsem publikoval tento článek, změnila. Stella šla s cenou dolů a na některých místech nahradila nedobrá česká piva, čímž se otupila nevyrovnanost celé koncepce. Rovněž vybavení zahrádek, které s sebou na venkov přináší, působí spíše kladně, oproti ošoupaným zeleným ubrusům Staropramen. Chuťový paradox se zmenšil - jednak se protočily trubky, jednak už mi nikdo z reklamy netvrdí, že piju něco lepšího, než tu bylo předtím. Možná celá ta reklama tolik nezabrala, a tak Stella spíše slaví úspěchy díky centrální distribuci InBev prostřednictvím Staropramenu.
Update 7.9.2006: Píší o mne. Myslíte, že je to sponzorovaný blog? Není divu, že se dobře bavím - čtěte zde, dole.
Z jiného soudku: Stella Artois a reklamy na ni - najdete zde.
Autor článku je (nejen) pivař, který pravidelně vyhledává lokality s různými druhy dobrého (dobře natočeného) českého piva a který preferuje kvalitu před kvantitou i za cenu vyšší ceny.
Ačkoli budu první, kdo uzná, že kvalitní reklama je krásná a nutná, přece jen musím souhlasit, že Stella je sračk*
OdpovědětVymazat...a já to bohužel jen a jen potvrdím...Stella je pěkný humus....!!!
OdpovědětVymazatNo já jsem sice patriot každým coulem, na české pivo nedám dopustit, ale musím říct, že jak já tak i většina mých přátel si Stellu dost chválí,je to skvělé pivo ať si každý říká co chce....
OdpovědětVymazatStellu jsem pil poprvé víc než rok před jakoukoliv promotion, protože mi chutnala a chutná. Nadávat lidem do tupců pro nastavení jejich chuťových pohárků? Bože můj, Adolfe...
OdpovědětVymazatPracuji v pivovaře a tak jsem nechala poslat vyjádření k chuti Stella Artois z laboratoře: Stella Artois by se dala klasifikovat jako více prokvašený ležák (nežli běžná piva v ČR) se slabě ovocným aroma s jemně chmelovou vůní. Dle naší legislativy je zařazena do kategorie ležáku, ale obsah alkoholu je vyšší - 5,2 % obj.alkoholu. Vyšší prokvašení může některým pivařům připadat jako slabá chuť, ale pro znalce je právě kombinace JEMNÉ chuti a vůně naprosto harmonická. Mám jenom otazník, jakou máte motivaci Váš názor prezentovat ostatním. Navíc jednou píšete, že je slabé chuti, potom že je kyselá a nakonec že je nechutná :-) Jana
OdpovědětVymazat@Jana: Můj názor je napadnutelný i opodstatnitelný. Jak chcete. Šlo mi jen o vypíchnutí dobré kombinace piva, reklamy a ceny, a jak to z lidí, kteří pivu nerozumí, ale chtějí nějak vypadat (připadat, appear), dělá blby.
OdpovědětVymazatHochu zlatej asi opravdu nejsi pivař a proto tomu tolik nerozumíš , já ačkoliv jsem hospodskej a Českej patriot tak musím bohužel konstatovat že Stella je opravdu skvělé pivo a na rozdíl od toho co předvádí Plzeňské pivovary špičkové , všechny prostředky vrhli na televizní reklamu a masírování formou davové psychozi ale Gambrinus je suveréně nejhorší pivo na českém trhu a když už jsme u toho Českého piva tak bych chtěl upozornit pokud nejsi v obraze že Plzeň vlastní firmaSAB což jsou jihoafryčani
OdpovědětVymazatA ty jsi asi popil trochu moc. InBev ve svém článku CHVÁLÍM - Stellu Artois nepomlouvám jako takovou. Není špatná, pokud se dobře natočí, ale tak tomu často u piva nebývá, takže její chuť rozhodně neodpovídá tomu, co z ní (dobrý - pro lidi, co to nechápou) marketing dělá. Cílem InBev je, abychom v každé zemi pili špatná piva a pokud si chceme dát "něco lepšího", zakoupili draze Stellu v sklence na nožičce. A to je právě to klišé, pane Pivaři. Proti cizím firmám nic nemám, jestli jste si nestačil všimnout.
OdpovědětVymazatDrahy Ladi, ke kvalite piva Stella Artois: sebelepsi marketing nikdy ze "sracky" neudela neco, po cem na celym svete bazi zastupy umirnenych a znalych nadsencu piva - i kdyz se objevuji snahy Stellu osocovat, ze se podbizi a hraje si na pivo premiove kvality, zkus se podivat na svetove rankingy a zjistit, kam se Stella celosvetove co do kvality radi... je to potomek tisicilete tradice a kumstu opravdovych znalcu piva - mnichu, kteri komercionalizaci Stelly velice branili - coz v prekladu pro znalostmi z historie neoplyvajiciho cloveka znamena, ze toto pivo je natolik exkluzivni zpusobem pripravy, svoji recepturou a kulturou, ze jeho pradedeckove by jinou nez premiovou profilaci sveho klenotu nedopustili. Odkazuji na Dejiny pivni kultury.;) Btw, znalcem piva se clovek casto stava tehdy, az projezdi svet a az si uvedomi, ze komzumpce per capita nevypovida nic o sofistikovanosti konzumenta. Moc se omlouvam za svuj nazor, snad v mistnich zemepisnych sirkach nebudu osocen z narodni nesnasenlivosti... Jsem spotrebitel, ktery se vehementne zajima o kvalitu a vynikajici chutove vlastnosti toho, co konzumuje, a proto se tady ozyvam. Dekuji za pozornost. Pepicek Cesky
OdpovědětVymazatPepíčku český, jsem sice mlaďoch, ale měl jsem pivo poměrně leckde ve světě. Pojedu tedy do Belgie, abych tam ochutnal opravdu dobře natočenou Stellu Artois. A nebudu jí pít svého času předraženou tady v Čechách. A stejně tak nezaplatím 30 korun za špatně natočený zředěný Pilsner někde v zakouřené hospodě na českém venkově, jenom protože piju statutárně PRÉMIOVÝ ležák. Zaplatím ale přes 30 korun za Plzeň U Tygra nebo v mnoha jiných putykách v Praze, protože vím, že tam skutečně piju prémiový ležák. A bez reklam. A rozhodně, Pepíčku, nebudu pít sračkoidní Stellu v docela normální hospodě za docela nenormální ceny, protože někde, kde jí vymysleli, jí točí mniši a mně to tady slavnostně oznamuje reklama před každým multikinem. Ses snad úplně pomátl, chlape. A za velmi starým článkem stojí dodatek, že se v čase leccos změnilo...
OdpovědětVymazatMilý Láďo,
OdpovědětVymazatseš opravdu mimo mísu. Já sice nejsem až tak moc pivař,ale zkusil jsem mnoho značek a musím konstatovat, že Stella je "pro mně" chuťově nejlepší. Nejsemm nadšenec českých hořkých piv, a proto mi chutná i Amstel. Kdybyhc chtěl být tzv.IN, jak to ty nazýváš,tak piju Coronu,což je prostě "shit". Takže vztahuj si svůj názor na sebe, ten ti nikdo nebere. A jestli jsi tyto výše uvedené věty nepochopil, tak prostě už nemá cenu s tebou komunikovat, protože jsi prostě "jinej"...:-)
Milý anonymní,
OdpovědětVymazatdovol mi přece trochu nevázané arogance. Co na Stellu není tak masivní reklama, lze pozorovat, že prudký nástup zájmu lehce opadl.
Bezpáteřníci se vrhli na jiné opěvované pitivo a nás pár českých chudáčků zůstalo u toho svého hořknoucího blivajzu. Copak je nad čím se rozčilovat?
Chtěl jsem tobě a jiným vysvětlit, že pijí to, co jim pěkná reklama káže. Protože jiné chuťově slabší pivo tady tu reklamní masáž nedostalo, pije se zrovna Stella, která byla "vyvolena". Být to něco jiného, budete pít něco jiného toho druhu. Takhle pijete Stellu.
Ale jasný. Ničemu nerozumím ;-)))
LB
bulshit..nevim jestli si hraješ na rozumbradu,ale stella artois je fajn pivo..chutná mi a jestli si ho pil tam,kde má kyselou chut,tak tě lituju ale ošidili tě,má krásně nasládlou chut a je mírně nahoustlé..to je stella:)asi ti ho dali ředěné
OdpovědětVymazatNo je zajímavý to tady číst :D Ačkoli si myslím, že by jsi měl do původního článku lépe vysvětlit, že nepomlouváš Stellu, ale způsob podávání, který je u nás opravdu odporný... V ČR jsem ješte neslyšel o místu, kde by Stellu servírovali podle 9 pravidel,tak jak to má být ! Ovšem za hranicemi směrem na sever od mých rodných Budějovic, je tomu jinak. Zažil jsem nepopsatelný zážitek, když barman servíroval stellu PŘESNĚ podle 9 zákonů, je fakt že stála 5 éček, ale je to jiná liga :)
OdpovědětVymazatNo mě osobně česká hořká piva nechutnají a když jsem ochutnal stellu tak pro mě nebylo co řešit a byl jsem opravdu rád, že si můžu dát pivo, které má pro mě příjemnou chuť. Jen chci dodat, že jsem asi omezený, ale v našem městě ani v TV jsem reklamu na Stellu neviděl a dal jsem si ji jako něco co jsem prostě chtěl ochutnat. Ale podle vašeho kritéria, jen pro to, že mi chutná něco jiného něž vám, jsem zřejmě tupá ovce co si neumí udělat názor na to co mi chutná a jen chci machrovat před přátely a nechám se masírovat reklamou.Mohu vás ujistit, že je mi naprosto jedno co kdo pije a doufám, že nikoho nezajímá co si dám já.
OdpovědětVymazatStella není špatná, ale určitě není zase bůhví jaká. Poslední dobou mi chuťově dost připomíná Staropramen, zřejmě proto, že se tam dělá. Jinak určitě pochybuji, že mniši v Belgii používají (nebo snad ve 14. století něco takového existovalo?) maltozový sirup, tak jak stojí na flašce. Maltozový sirup je buď z rýže nebo kukuřice - pro ty co to nevědí. Kdyby šel použít bobek od čuníka a byl levnější než jiné suroviny, tak ho tam taky dají :o))
OdpovědětVymazatStella je nejlepší, co pijete vy chytráci, kteří tvrdí, že je to sračk*?
OdpovědětVymazatsem rád se tu našlo pár lidí mího názoru,jsem v plzni a chci se napít plzenskýho piva,nebo alespoň českýho,jenže nad každou hospodou vysí reklama stella artois,je pravda,že sem ještě neměl dobře natočenou,z lahve mi chutná mnohem víc,buďme češi a nepodporujme tohle pro mě chuťově podprůměrné pivo.plzeň je plzeň a stella je prostě hnusný pivo
OdpovědětVymazat