2008-05-01

Nick Cave: Dig, Lazarus, Dig!!! (2008)

Kdesi jsem četl poměrně povrchní hodnocení, že nové album Nicka Cavea je lepší, protože má hutnější textury. Zařazeno do kontextu tvorby však nepůsobí až tak přesvědčivě. Cave se na několika deskách posledních deseti let potuloval krajinou zvláštní snové muziky - přesvědčivě to dokládají zádumčivé No more shall we part (2001) a Boatman's Call (1996), kde tón udávalo jemné odbíjení klavíru doprovázené baskytarou. Naproti tomu lze spatřovat "alternativní" naturálně divokou hudbu 80. let s minimálním nástrojovým propracováním, zato se silným dramatickým a vypravěčským prvkem (ten se ostatně prolíná všemi deskami) - ve Wendersově Nebi nad Berlínem se objevila třeba From Her to Eternity. Zbytek desek kombinuje (Nocturama nebo Murder Ballads).


Když Cave s Bad Seeds vydal právě No more shall we part, nadčasovou nadžánrovou veličinu, která se zdála definovat jeho styl a zároveň se ukázala být výjimečně poslouchatelná, čekalo se už jen, zda další alba navážou na úspěch. Nocturama si odskočila k oněm "hustším texturám", avšak zároveň to byl krok zpět. Zato dvojalbum Abbatoir Blues & Lyre of Orpehus (2005) udělalo ještě krok dále za zmiňované No more shall we part. Přidalo totiž k precizně uhlazenému stylu živost, rytmus a jakousi faunskou hravost, kreativní prvek.


Není divu, že Dig Lazarus Dig přišlo netrpělivě očekáváno. Laťka však leží vysoko a novinka, se zdá, jen těžkopádně oddechuje. Muzika je sice hutná, rychlá, jako za starých časů, dalo by se říct, perfektně provedená, ale postrádá onen prvek hravosti, postrádá nápady. Nick Cave se tak paradoxně posunuje kamsi do oblasti klasického "rocku". Po vybuzení titulní vyprávěnou baladou se člověk nechá ukolébat do spánku hutným hraním celé kapely: bicí, basa, klavír, klávesy a elektrická kytara. Tak se to ubírá až ke konci (Jesus of the moon a další), kdy se deska uklidní, zvážní, a jakoby se vrací právě k Abbatoir Blues. Nabízí hudební motivy k zvážení, nabízí přelévání stylů, nápady, sehranost bandu a potěší - velmi připomíná závěr Lyre of Orpheus (O children, Easy Money a další). I zpěvák si v tomto prostředí libuje a svému zpěvu propůjčuje dramatický prvek a vícerozměrnost. Bohužel nutno podotknout, že tímto deska rozhodně nepřináší mnoho nového, alespoň však zachraňuje, co se dá.


Novinku mohu doporučit posluchačům rockové hudby, milovníci nečekaného však budou nejspíše zklamáni. Celkově se ale jedná o dobře poslouchatelnou kompilaci, hodnotím nejspíše 3 z 5.

Žádné komentáře:

Okomentovat