2011-07-31
Jen se leje
Co to mokré svinstvo vede k tomu, že vydrží padat z oblohy už několikátý víkend? Člověk zahnívá uvnitř místnosti a o předsevzetí přejet Hřebeny tam a zpátky ani nemluvě...
2011-07-30
Tápání mladého konzervativce
Po té, co se stalo v Norsku, aby se člověk styděl býti konzervativcem - byť můj postoj k socialistům není zdaleka tak vyhraněný...
2011-07-24
Nechcete Avishaie?
Nový Avishai není tak dobrý, jako Avishai na Auroře. Tak už to v životě chodí. Ale pořád ještě je to dost dobrý Avishai - chlapík, který má světu co říct. Možná trochu víc zádumčivý, možná víc uhlazaný a jazzovější. Ale to muselo po Auroře přijít. Chyba je v těch, co to tak vnímají.
Nechcete tramvaj?
Pražský dopravní podnik prodává staré tramvaje T3 za 100 až 150 tisíc (viz. zde). Dobře. Jsem si jist, že by se dala usmlouvat sleva na nějaké ty obzvláště jeté kusy. Napadlo mne hned několik věcí, co s nimi. Na východ od hranic je chtějí na ježdění. Mně by se líbilo mít jednu na zahradě jako altán. Nebo za předpokladu, že bych našel vhodné místo, by z ní třeba byla docela příjemně velká hospůdka...
2011-07-23
Jak se jezdí s elektromobilem (druhé dojmy)
Elektromobil si mne získal. Zase dvoudenní víkend, zase si hučí pokojně dole v garáži. Přidávám tedy několik "druhých" dojmů:
- Smartíka při rychlém průjezdu zatáček na výmolech snadno rozhodíte - sedí sice jako žehlička, neboť mu těžká baterie téměř neumožňuje naklánět se, o to víc má ale tendenci ujet do smyku (nemohu však porovnat s benzínovou verzí)
- Rekuperace energie docela hodně zpomaluje (podstatně více, než "brždění motorem"), musíte tedy neustále šlapat na plyn a neustále baterii vybíjet
- Dojezd 120 km se zdá být malý, ale ne den až dva pojížděk po městě křížem krážem s rezervou stačí (vezmeme-li, že Praha může mít příčně ca. 30km, je to zcela logické)
- Pokud mrňousovi šlapete na krk, má "stejný dvojnásobný" hlad jako spalovací a zážehoví bráškové
- Na dálnici s s vozidlem, které ze sebe vydá maximum při 100 km/h, připadáte dost nejistě, o to jistější jste ale v ulicích města
- Pro chodce a cyklisty jste nepříjemným překvapením (ne z hlediska názoru na elektromobilitu, ale protože jeden smysl k zaznamenání přijíždějícího auta zpravidla nestačí - toho si je třeba uvědomit hlavně v ulicích mezi zaparkovanými auty) - byl jsem svědkem toho, jak se cyklista otočil a v úleku, že za ním jede zcela bezhlučné auto, sebou škubl natolik, že málem spadl z kola přímo pod nárazník
- Po dosažení 50km/h není elektromobil až tak bezhlučný - jeho "autodromový" zvuk je ale velmi neagresivní, nejspíš se tedy nestane vyhledávaným modelem "samečků" s naleštěnou rourou od kamen na zadním nárazníku
- Převodovka je jednostupňová, nelze tedy tvrdit, že automatická - podobná automatu je pouze v tom, že volíte režimy jízda-parkování-neutrál-zpět
- Chlazení je velmi hlučné - pokud si myslíte, že si v létě Smartíka nabijete před otevřeným oknem, u něhož spíte, bude vaše noc nejspíš bezesná - elektrickému mrňosuovi se při nabíjení nelíbí teplíčko - hučí pak víc než stará lednice a podstatně více než za jízdy - nejlépe je mít pro uzavřenou garáž, kde je chládek a kde neruší večerní rozjímání vaše a sousedů
Asi vás nejvíc zajímá, jak tedy s elektromobilem naložit. Kilometr rozumné jízdy je podstatně levnější než u běžných vozů a ještě výrazněji, pokud máte "nízký" tarif (víc jak 3x). Udělejte si jednoduchou kalkulaci, do níž zahrnete následující faktory:
- Smart ForTwo Passion standardní stojí ca. 350,000 CZK
- Smart ForTwo Electric Drive Passion nebude v prodeji dříve než v roce 2012, nicméně napůl věrohodný zdroj tvrdí, že kupní cena je 800,000 CZK (už ale není známo, zda s DPH nebo bez a za jakých obchodních podmínek)
- Spotřeba standardního bude při jízdě po městě 5l / 100km
- Spotřeba električe elektronkina bude při svižnější jízdě (k té bohužel přímo vybízí...) ca. 50 kč / 100km
- Počítejte cenu benzínu 32CZK / litr
Pak vám nutně musí vyjít, že náklady na kilometr jízdy jsou asi 3x nižší než u benzíňáku, což zní hodně sexy, ale zároveň zjistíte, že musíte ujet nikoli 100 tisíc kilometrů... ani 300 tisíc kilometrů... ale ROVNÝCH 500 TISÍC kilometrů(!) a do té doby se vám při jízdě po českém městě váš miláček zcela jistě rozsype. Neexistuje zde tudíž obdobný business case jako u turbodieselu, neboť domovské prostředí elektromobilu je právě tam, kde se najíždí malé kilometry. Výpočet je trochu nadsazený, elektromrňous bude nejspíš v provozu levnější a benzín bude ve městě dražší a spotřeba benzíňáku vyšší, ale nám konzultantům vrozená opatrnost velí nepočítat příliš ambiciózní business cases. Můžete si tedy sami hrát s parametry, ale výsledkem si pak nebudete příliš jisti.
Závěry jsou tedy jasné:
- Jízdní a provozní vlastnosti hovoří u tohoto typu vozidla jasně PRO
- Ekologická stopa (pouze) v místě použití hovoří velmi jasně PRO
- Ekonomicky je elektromobil ZCELA neodůvodnitelý (hovoříme-li o nedotované koupi)
- Obecná udržitelnost řešení při větším rozšíření je VELMI diskutabilní (např. dobíjení mnoha elektromobilů v noci a kolaps sítě)
- Celková ekologická zátěž (nějak se elektřina musí vyrábět, nějak se musí vyrábět akumulátory apod.) vs. celková cena (dotace na solární panely a větrníky platí hlavně ti, kteří si elektromobil mohou koupit - je tedy třeba cenu ještě navýšit) také nehovoří zcela pro
Změna k lepšímu u každého z výše uvedených faktorů posune elektromobil k použitelnosti - zatím vedou proti 3:2.
Víc o Smart ForTwo naleznete nejen na stránkách energetických molochů:
2011-07-16
Hlavní nádraží
Cokoli vás napadne, když se tahle dvě slova vysloví...pražské Hlavní nádraží vypadá v novém kabátě docela cool. Tak se jen modlím, aby ta jeho mladá tvářička dlouho zůstala svěží...
Jak se jezdí s elektromobilem?
Občas se stane, že vám práce ukousne kus víkendu tak, jako se to mně stalo tento víkend. A protože už dlouho vídám nabídky na zapůjčení elektromobilu Smart za 499,- na den, rozhodl jsem se spontánně po příletu na Ruzyni, že to vyzkouším. Koneckonců je to na 2 dny levnější, než taxík na letiště a zpět.
První dojmy. Úplně normální Smart. To je samo o sobě dost. Sedíte v autě, kde je relativně dost místa. Podíváte se ale dozadu a hned za hlavou konec vozu. Nakloníte se do čelního okýnka a před vámi vůbec žádná kapota. Ne, tohle by byl zážitek, i kdybyste jeli v benzínové verzi. Jinak ale nic zvláštního - snad jen místo indikátoru stavu paliva indikátor stavu baterie.
Plni očekávání tedy otáčíte klíčkem v... zapalování... to asi není to správné slovo. Nic. Elektrický Smart má automatickou převodovku, tudíž pouštíte brzdu a očekáváte první pohyby. Zase nic, žádné plížení. Udělali jste něco špatně? Šlapete tedy bez brzdy na plyn a ejhle, bez hlesnutí se autíčko dává do pohybu. Jedete. JINAK. Neubráníte se prvnímu dojmu, že jste v kopci zapomněli zatáhnout ručku a auto jede úplně bez motoru. Pak už ale zjišťujete, že snad právě kromě zvuku se jedná o normální auto s automatem a vyrážíte do divočiny českých silnic.
Jízda. Smart jede maximálně 100km a zrychluje jen velmi neochotně. Navíc v rychlosti nad 50 km/h začne být poměrně hlučný. Při nižších rychlostech je ale bezhlučný zcela a dynamika je na obyčejnou jízdu po městě absolutně dostatečná - alespoň srovnáte-li s těžkými turbodiesely střední třídy, chová se asi jako "před zabráním turba".
Parkování. Ehm. Co dodat? Persekuovat za špatné stání vás po právu budou i beztak - velikost Smartu vám tedy ve městě příliš nepomůže.
Dojezd. Na plné nabití dojede ca. 130 km po městě při klidnější jízdě. Je tedy ideální, pokud jej můžete nabít doma před domem na předměstí a zajet s ním během dne do města, udělat nutné pojížďky a vrátit se zpět k nabíječce u domu. Na vyjížďky za město si můžete troufnout, ale protože do "nádrže" tečou 3A, auto nejspíše nepůjde nabít u babičky na chalupě, kde je elektroinstalace z 50. let. Ale tomuhle příliš nerozumím - jen bych se na to ze zkušenosti prostě nespoléhal. Stejně tak nepočítejte s nabíjením prodlužovačkou z okna před domem na Jižáku. Velký proud hrozí tím, že klasickou prodlužovačku spálí. Máte tedy k dispozici pouze originální ca. 2 metry dlouhou šňůru.
Kde tedy nabijete? Strčíte originální kabel doma v garáži do zásuvky a je to. Trvá to ale 8-10 hodin při úplném vybití, což je asi největší problém. Ačkoli jsem s očekáváním projel internet, v Praze je minimum míst, kde se dá nabít, v obchodních centrech, kde by se dalo zaparkovat a "vyrazit za nákupy" pak nejsou vůbec. Navíc existují různé standardy a vypadá to, že můj Smart je v tomto ohledu spíše outsider.
Vše výše uvedené, dohromady s poměrně "levným" zpracováním interiéru vám ale rozhodně nezkazí celkový dojem. Vozítko a jízda v něm vás totiž uchvátí svou "jiností". A když pak večer bzučí, utopené v obrovské garáži, která vám jindy připadá tak malá, zůstanete naprosto uchváceni. Jako jednorázové povyražení rozhodně doporučuji všemi pěti. Elektrosmart je úžasné, byť nepraktické auto, které si ale přece cílovou skupinu najde: Výstřední, ekologicky založené metrosexuální "týpky", pro které je město život a k tomu si ještě umí vydělat dost peněz. A těch je v ČR zatím málo.
Další dojmy: Nezdá se to, ale elektrický Smart je docela čiperný diblík, pokud se mu trošku naučíte šlapat na krk. Alespoň tedy než docílí rychlosti 50 km/h. Druhá zábavná věc je, že se sice i přes svůj komický tvar ani trochu nenaklání, ale velmi snadno ho při rychlejším zatáčení na křižovatce vyvedete z míry....
První dojmy. Úplně normální Smart. To je samo o sobě dost. Sedíte v autě, kde je relativně dost místa. Podíváte se ale dozadu a hned za hlavou konec vozu. Nakloníte se do čelního okýnka a před vámi vůbec žádná kapota. Ne, tohle by byl zážitek, i kdybyste jeli v benzínové verzi. Jinak ale nic zvláštního - snad jen místo indikátoru stavu paliva indikátor stavu baterie.
Plni očekávání tedy otáčíte klíčkem v... zapalování... to asi není to správné slovo. Nic. Elektrický Smart má automatickou převodovku, tudíž pouštíte brzdu a očekáváte první pohyby. Zase nic, žádné plížení. Udělali jste něco špatně? Šlapete tedy bez brzdy na plyn a ejhle, bez hlesnutí se autíčko dává do pohybu. Jedete. JINAK. Neubráníte se prvnímu dojmu, že jste v kopci zapomněli zatáhnout ručku a auto jede úplně bez motoru. Pak už ale zjišťujete, že snad právě kromě zvuku se jedná o normální auto s automatem a vyrážíte do divočiny českých silnic.
Jízda. Smart jede maximálně 100km a zrychluje jen velmi neochotně. Navíc v rychlosti nad 50 km/h začne být poměrně hlučný. Při nižších rychlostech je ale bezhlučný zcela a dynamika je na obyčejnou jízdu po městě absolutně dostatečná - alespoň srovnáte-li s těžkými turbodiesely střední třídy, chová se asi jako "před zabráním turba".
Parkování. Ehm. Co dodat? Persekuovat za špatné stání vás po právu budou i beztak - velikost Smartu vám tedy ve městě příliš nepomůže.
Dojezd. Na plné nabití dojede ca. 130 km po městě při klidnější jízdě. Je tedy ideální, pokud jej můžete nabít doma před domem na předměstí a zajet s ním během dne do města, udělat nutné pojížďky a vrátit se zpět k nabíječce u domu. Na vyjížďky za město si můžete troufnout, ale protože do "nádrže" tečou 3A, auto nejspíše nepůjde nabít u babičky na chalupě, kde je elektroinstalace z 50. let. Ale tomuhle příliš nerozumím - jen bych se na to ze zkušenosti prostě nespoléhal. Stejně tak nepočítejte s nabíjením prodlužovačkou z okna před domem na Jižáku. Velký proud hrozí tím, že klasickou prodlužovačku spálí. Máte tedy k dispozici pouze originální ca. 2 metry dlouhou šňůru.
Kde tedy nabijete? Strčíte originální kabel doma v garáži do zásuvky a je to. Trvá to ale 8-10 hodin při úplném vybití, což je asi největší problém. Ačkoli jsem s očekáváním projel internet, v Praze je minimum míst, kde se dá nabít, v obchodních centrech, kde by se dalo zaparkovat a "vyrazit za nákupy" pak nejsou vůbec. Navíc existují různé standardy a vypadá to, že můj Smart je v tomto ohledu spíše outsider.
Vše výše uvedené, dohromady s poměrně "levným" zpracováním interiéru vám ale rozhodně nezkazí celkový dojem. Vozítko a jízda v něm vás totiž uchvátí svou "jiností". A když pak večer bzučí, utopené v obrovské garáži, která vám jindy připadá tak malá, zůstanete naprosto uchváceni. Jako jednorázové povyražení rozhodně doporučuji všemi pěti. Elektrosmart je úžasné, byť nepraktické auto, které si ale přece cílovou skupinu najde: Výstřední, ekologicky založené metrosexuální "týpky", pro které je město život a k tomu si ještě umí vydělat dost peněz. A těch je v ČR zatím málo.
Další dojmy: Nezdá se to, ale elektrický Smart je docela čiperný diblík, pokud se mu trošku naučíte šlapat na krk. Alespoň tedy než docílí rychlosti 50 km/h. Druhá zábavná věc je, že se sice i přes svůj komický tvar ani trochu nenaklání, ale velmi snadno ho při rychlejším zatáčení na křižovatce vyvedete z míry....