2011-07-23

Jak se jezdí s elektromobilem (druhé dojmy)

Elektromobil si mne získal. Zase dvoudenní víkend, zase si hučí pokojně dole v garáži. Přidávám tedy několik "druhých" dojmů:



  • Smartíka při rychlém průjezdu zatáček na výmolech snadno rozhodíte - sedí sice jako žehlička, neboť mu těžká baterie téměř neumožňuje naklánět se, o to víc má ale tendenci ujet do smyku (nemohu však porovnat s benzínovou verzí)

  • Rekuperace energie docela hodně zpomaluje (podstatně více, než "brždění motorem"), musíte tedy neustále šlapat na plyn a neustále baterii vybíjet

  • Dojezd 120 km se zdá být malý, ale ne den až dva pojížděk po městě křížem krážem s rezervou stačí (vezmeme-li, že Praha může mít příčně ca. 30km, je to zcela logické)

  • Pokud mrňousovi šlapete na krk, má "stejný dvojnásobný" hlad jako spalovací a zážehoví bráškové

  • Na dálnici s s vozidlem, které ze sebe vydá maximum při 100 km/h, připadáte dost nejistě, o to jistější jste ale v ulicích města

  • Pro chodce a cyklisty jste nepříjemným překvapením (ne z hlediska názoru na elektromobilitu, ale protože jeden smysl k zaznamenání přijíždějícího auta zpravidla nestačí - toho si je třeba uvědomit hlavně v ulicích mezi zaparkovanými auty) - byl jsem svědkem toho, jak se cyklista otočil a v úleku, že za ním jede zcela bezhlučné auto, sebou škubl natolik, že málem spadl z kola přímo pod nárazník

  • Po dosažení 50km/h není elektromobil až tak bezhlučný - jeho "autodromový" zvuk je ale velmi neagresivní, nejspíš se tedy nestane vyhledávaným modelem "samečků" s naleštěnou rourou od kamen na zadním nárazníku

  • Převodovka je jednostupňová, nelze tedy tvrdit, že automatická - podobná automatu je pouze v tom, že volíte režimy jízda-parkování-neutrál-zpět

  • Chlazení je velmi hlučné - pokud si myslíte, že si v létě Smartíka nabijete před otevřeným oknem, u něhož spíte, bude vaše noc nejspíš bezesná - elektrickému mrňosuovi se při nabíjení nelíbí teplíčko - hučí pak víc než stará lednice a podstatně více než za jízdy - nejlépe je mít pro uzavřenou garáž, kde je chládek a kde neruší večerní rozjímání vaše a sousedů



Asi vás nejvíc zajímá, jak tedy s elektromobilem naložit. Kilometr rozumné jízdy je podstatně levnější než u běžných vozů a ještě výrazněji, pokud máte "nízký" tarif (víc jak 3x). Udělejte si jednoduchou kalkulaci, do níž zahrnete následující faktory:



  • Smart ForTwo Passion standardní stojí ca. 350,000 CZK

  • Smart ForTwo Electric Drive Passion nebude v prodeji dříve než v roce 2012, nicméně napůl věrohodný zdroj tvrdí, že kupní cena je 800,000 CZK (už ale není známo, zda s DPH nebo bez a za jakých obchodních podmínek)

  • Spotřeba standardního bude při jízdě po městě 5l / 100km

  • Spotřeba električe elektronkina bude při svižnější jízdě (k té bohužel přímo vybízí...) ca. 50 kč / 100km

  • Počítejte cenu benzínu 32CZK / litr



Pak vám nutně musí vyjít, že náklady na kilometr jízdy jsou asi 3x nižší než u benzíňáku, což zní hodně sexy, ale zároveň zjistíte, že musíte ujet nikoli 100 tisíc kilometrů... ani 300 tisíc kilometrů... ale ROVNÝCH 500 TISÍC kilometrů(!) a do té doby se vám při jízdě po českém městě váš miláček zcela jistě rozsype. Neexistuje zde tudíž obdobný business case jako u turbodieselu, neboť domovské prostředí elektromobilu je právě tam, kde se najíždí malé kilometry. Výpočet je trochu nadsazený, elektromrňous bude nejspíš v provozu levnější a benzín bude ve městě dražší a spotřeba benzíňáku vyšší, ale nám konzultantům vrozená opatrnost velí nepočítat příliš ambiciózní business cases. Můžete si tedy sami hrát s parametry, ale výsledkem si pak nebudete příliš jisti.

Závěry jsou tedy jasné:



  • Jízdní a provozní vlastnosti hovoří u tohoto typu vozidla jasně PRO

  • Ekologická stopa (pouze) v místě použití hovoří velmi jasně PRO

  • Ekonomicky je elektromobil ZCELA neodůvodnitelý (hovoříme-li o nedotované koupi)

  • Obecná udržitelnost řešení při větším rozšíření je VELMI diskutabilní (např. dobíjení mnoha elektromobilů v noci a kolaps sítě)

  • Celková ekologická zátěž (nějak se elektřina musí vyrábět, nějak se musí vyrábět akumulátory apod.) vs. celková cena (dotace na solární panely a větrníky platí hlavně ti, kteří si elektromobil mohou koupit - je tedy třeba cenu ještě navýšit) také nehovoří zcela pro



Změna k lepšímu u každého z výše uvedených faktorů posune elektromobil k použitelnosti - zatím vedou proti 3:2.


Víc o Smart ForTwo naleznete nejen na stránkách energetických molochů:



Berte výše uvedené jako snůšku myšlenek (jistě by se to dalo napsat i s hlavou a patou), nicméně pro mne bylo klíčové sdělit světu, co mi už dlouho vrtá hlavou...

Žádné komentáře:

Okomentovat