2011-11-29

(Ne)spresso Bio Degradable

Už jste dnes měli svůj šálek fejk nespressa?

Je fair  & bio degradable a je k dostání v Bille. U regálu stojí samotný fake George Clooney.

Kapsli kryje bio degradable papírek místo aluminiového krytíku, a proto chutná tak fake (rozuměj Fejk), tedy jako protažené zvířátky z pražského zoologického parku. Nejedná se však o value added, jako u cibetek, ale spíše bio-degraded.

Dokonce se dostali do časopisu - prý se jedná o podfuk, neboť Nespresso by mělo být k dostání pouze v originále. Je pravda, že si to klůníci sami trošku pocibetkovali, když Nespresso kapsle prodávají pouze na místech značně odlehlých nebo dobře ukrytých, ale není fair (ani bio), aby se fejk (ne)presso tvářilo jako nespresso... to tedy určitě ne.

2011-11-25

Auto jako relax

V týdnech jako tento si říkám, díky bohu za auta. Znečišťují naší planetu a jsou velmi pomalá, ale vy si v nich vyčistíte si v nich hlavu jako nikde jinde. Nikdo vám totiž nemůže upřít, že se musíte přemísťovat za prací. A pokud je to delší cesta (třeba 2 hodiny), řízení vám dám možnost všechno pěkně pomalu a důkladně promyslet nebo třeba nemyslet na vůbec NIC. A to je u mužů zvláště důležité :-)

Na druhou stranu se to nesmí přehánět. Cesty nad 3 hodiny jsou v pracovně náročných týdnech opravdu fyzicky vysilující, platí však stále, že ne toliko mentálně.

2011-11-20

Aktualizace OVI Maps

Nokia mapy nepřestávají překvapovat. Sem a tam milou aktualizací aplikace, která vylepší už tak dobré ovládání, jindy zase tím, jak mile a jednoduše stahujete do přístroje či aktualizujete mapy v přístroji. A to vše zadarmo. Palec nahoru!

Chyba trhu?

Čím to, že "Lefty Vorbau" stojí 40 EUR a "Lefty představec" 4000 CZK? Jedná se snad o 2 rozdílné produkty?

Nikoli. Jedná se o 2 rozdílné trhy. Zde ale bohužel není problém v Evropské unii, která vytvořila všechny podmínky pro společný trh. Jedná se spíše o chybnou politiku výrobce, který udržuje uměle síť exkluzivních dovozců. Exkluzivní dovozce je pak jediný podnik na českém trhu, který má právo určovat cenovou politiku dané značky lokálně. A protože to český spotřebitel rád "spolkne", strategie exkluzivně vysokých cen i nadále vychází.

Hranice v tomhle případě nejsou ve státním a ekonomickém uspořádání, ale v lidech. Lidi mají možnost Cannondale buď nekupovat vůbec a výrobce upozornit, že něco nehraje, nebo překročit hranici trhu ve své hlavě a kupovat v zahraničí za nižší cenu. Popravdě řečeno, Německo nebo Rakousko jsou velmi blízko.

Další možnost je pak kupovat šedé dovozy (tj. za německou cenu v ČR), což znamená legální koupi ilegálně dovezených produktů. Pořád ale lepší než představec za 4 tisíce...

2011-11-17

Rýba

Nejhorší na rýmě je, že necítíte nic, a tudíž nemáte také vůbec nic z kávy ani z dobrého vína.

Ale co - bude krize bude mráz, nebudeme mít na víno ani na kávu, a pak si bude na co stěžovat! :-)

Přesto se těším, až rýma přejde - dnešní skóre: 0

2011-11-13

Je problémem Nokia opravdu jen špatný výrobek?

V poslední době se stalo módou označovat Nokii za propadák, firmu, jejíž výrobky jsou na cestě do pekel, protože jsou špatné (viz. třeba zde). Osobně Nokii vlastním a vždycky jsem vlastnil, a vím tudíž, že od dob Nokia 6110 už nebyl žádný dokonalý model. I když měl finský výrobce navrch, vždy nějakou funkci záměrně odstranil nebo softwarově vypnul, aby celek zapadal do cenové politiky. Záměrně nebyla snaha dělat telefony co nejlepší, co vytřou všem zrak, ale spíše porcovat a vytěžit trh, dokud to jde. Tohle chování monopolu se málo připomíná a myslím, že leckomu se nemuselo líbit. Závěr z toho? Nokia nikdy nedělala perfektní telefony, jen ji každý nějaký čas měl a chtěl.

Nokia nikdy nebyla technicky dokonalá. Také nedotykový Symbian byl svého času hrozný šroubovaný systém, který měl plno potíží vykonávat své základní funkce (čůrat, papat, kakat). Jestli se to na něj vytahuje pouze dnes, tak musí být problém opravdu někde jinde. Dnes je podle mého uživatelského názoru pro většinu funkcí Symbian naopak bezchybný. Jinými slovy - Nokia nikdy nefungovala tak dobře jako dnes! Přesto dnes je za Symbian nejvíce kritizovaná.

Nokia nikdy neměla dobrý výkon. Přehrát video na telefonu Nokia nebo prohlížení fotek bylo peklo. Výkon byl vždycky z nějakého důvodu "podstřelený". Telefon nezvládl ani spolupráci základní aplikace s Wi-Fi - to bylo na jeho výkon také moc. Dneska, byť bez velkých grafických kousků, všechno parádně funguje (nemluvím teď o 3D hrách - který blázen by ale chtěl hrát 3D hry na 5 palcovém display? Samoúčelnou onanii uživatelů iPhone zde nechám stranou) - přesto je však za malý výkon kritizovaná Nokia právě dnes.

Jistě, je tu konkurence, jenže ta s větším výkonem neplní žádné "větší" funkce a podle mne malý výkon za cenu toho, že vám 5" smartphone vydrží 3 dny bez nabíjení není tak špatná.

K tomu mi přijde, že telefony Nokia (počínaje těmi od střední třídy) dneska nejsou nijak ošklivé.

Proč ale Nokii všichni kritizují a upadá právě dneska? Proč se právě androidí telefony prodávají podstatně lépe, když technicky také nejsou lepší než iPhone?

To mne vede k jednoduchému závěru, že Nokia není "cool". Pro to se dají najít lecjaké celkem logické důvody.

1/ Hlavním z nich bude, že Nokia s příchodem iPhone krátokodbě zkusila vytěžit segment levných smartphonů, což se jí k její škodě povedlo. Perfektně fungující a perfektně jednoduchá 5230 byla sice telefon se skvělou cenou a funkcemi, ale do segmentu, který voní levnou kolínskou se tlačila příliš vehementně. A bohužel, telefon je chlouba každého člověka, moderní šperk - řekněte, jaký je hlavní rozdíl mezi Superbem a Audi A4? Proč lidi touží po dražším a menším Audi a ne po Superbu a pod různými výmluvami si pak kupují Superb? A proč si ti, kteří mají na Audi, ve většině případů Superb nekoupí? Stejně tak je to s Nokií a jejím positioningem. Vnímání trhu se musí ovlivňovat dlouhodobě a není to jen tak.

2/ Další neméně důležitý důvod je, že Nokii měl jeden čas každý. Určitě to je protože byla prostě dobrá. Ale pokud vám po letech někdo nabídne srovnatelně lepší nebo stejně dobrý výrobek, bude se vám od výrobce, který se dávno omrzel, odcházet s lehkým srdcem. K tomu si přidávají vroubky z dlouhodobého vztahu - každou chybu své staré Nokii vyčtete a zkusíte rychle něco jiného. Myslela Nokia na to, že existují techniky, jak si udržet zákazníky? Měla Nokia někdy nějaký marketing v tomhle smyslu? Zabývala se někdy názorem uživatelů prémiové řady N? Mně osobně nikdy takový pocit nedala... Přesto si myslím, že každý, kdo během studia zavadil o marketing si musí tenhle základní fakt uvědomit.

3/ Od toho už je jen krůček k otázce, zda byla Nokia někdy hravá? Podle mého se jednalo vždy o naprosto suše fungující telefony. Lidi jsou ale zvířátka a rádi si hrají - ať už se jedná o multimediální telefon (jak se nám Nokia snažila tvrdit) nebo manažerský telefon s vpodstatě stejnými funkcemi, jenom v černém obalu. Nokia si nikdy s ničím nevyhrála. Nepřidala nic, co by uživateli udělalo radost, co by bylo hezké a nebo nápadité. Nemluvím o hrách, ale spíše o praštěných technických vychytávkách, které uživateli nakonec ale dají pocit, že je potřebuje k životu. To ji nedělá cool. To dělá cool třeba HTC Sense, bez ohledu na to, na jakém systému právě běží.

Je fajn, že má Nokia nový systém a věřím, že to s ním půjde lépe. Ještě lépe by to ale šlo, kdyby ve Finsku reflektovali výše uvedené 3 body. Nepotřebují McKinsey na to, aby přišli na řešení.

Nepodceňovat kvasinky

To kvasnicové pivo je jak hrnečku vař. Ještě, že se dělá jen v půllitrových láhvích - už je ho plná kuchyně a stále ještě pění. Před chvílí jsem dostal spásný nápad ho ulít do skleničky a teď jsou hrnečku vař dva...

2011-11-05

Loiblpass - podzimní řidičská orgie

Tak jsem si poprvé v životě za volantem projel průsmyk "Loibl". Vroom. Podzimní řidičská orgie. Protože jsem vezl klienta jeho vlastním turbodieselovém Audi A4 3.0 Quattro, jel jsem přes přilehlé vesničky Unterloibl apod. velmi pomalu - poradce by před klientem neměl porušovat dopravní předpisy cizí země. Na pokyn, "Ladislav du könntest auch schneller fahren, sonst sind kommen wir nie hin", jsem už ale pevně čapnul volant, podřadil o dva stupně, a zatáčky, které připomínají bláznivé horské tratě Need For Speed, projel pěkně pod plynem, tak že obsah auta létal vnitřkem ze strany na stranu (kamarádi by řekli, že "jedu jak prase").
K tomu se po výjezdu nad zadumané mraky přidá nádherná atmosféra místních více než dvoutisícových hor, kdy máte pocit, že Rakušané naschvál vybírali stromy tak, aby se na podzim každý zbarvil jinak a uzoučké silničky, kde se po průjezdu auta vznese přesně tolik spadaných lístků, aby to dokreslilo atmosféru, nikoli vadilo (zde také podezírám, že listy padají organizovaně). Sem tam trochu sněhu na krajnici, abychom věděli, že máme tu čest s masívem zvaným Karavanky, ale veskrze nádherné slunečno a výhledy... prostě řidičská orgie.
Pro neznalé - Loiblpass (slovinsky Ljubejl) je horský průsmyk na hranici Korutan a Slovinska, který spojuje rakouskou dálnici A2 a slovinskou dálnici stejného označení. V době, kdy neexistoval Karawankentunnel to byla jediná kapacitnější cesta v dané oblasti mezi Lublaní a Klagenfurtem. Dříve kvůli husté dopravě nenáviděná, po otevření dálničního spojení se stala doslova řidičskou atrakcí. Do roku 1942, kdy zde zajatci místního koncentračního tábora byl nuceni postavit ve výšce ca. 1100 mnm. současný hraniční tunel, se muselo jezdit úzkou silničkou do výšky až přes 1300 mnm. V zimě je cesta bez řetězů nebo náhonu na 4 kola neprůjezdná. Více na Wikipedii.

2011-11-01

Další důvod proč se těšit na jaro

Jízda...
Jsou silnice hlavní...po těch jezdí zločinci a taky policajti. A jsou silnice vedlejší a těmi pojedeme my...

(z filmu "Jízda" aneb další z důvodů, proč už se těšit na jaro včera dokulhal do garáže :-)