Jedna věc, která do kopru jde, je sláva legendárních modelů a vykrádání jmen elektromobily. Čerstvě to je Opel Frontera, kdy z plnohodnotného off roadu udělali boubelaťoučké malinké SUV.
Ford je další vykradač hrobek. Elektrický Mustang je dobrý elektromobil a podle všech recenzí dobré auto, ale na takhle tlustém koní jezdit nechcete. Má snad potíže se zažíváním?
To samé Explorer. Monstrózní SUV, které v USA nahradilo policejní Viktorku ve verzi Police Interceptor, je ztělesněním všeho amerického: důstojná rozložitost, kdy auto vypadá jak rozkročený dinosaur, mohutná maska, která vás jede sežrat. K tomu motor "downsizovaný" na výkonný oturbený šestiválec, maximální výbava v základu a vrzajici plasty v interiéru. Občas prý upadne dveřní panel. Pro Evropu navíc dostupné jako plug-in hybrid s brutálním výkonem a jízdním projevem se schopností lehkého driftu v zatáčce, pokud se vejde na silnici. Auto, které musíte nenávidět nebo také chtít.
No a pak je tu elektrický Explorer pro Evropu. SUV velikosti Karoqu. Oproti spalovacímu Fordu Kuga mu chybí jakákoli špetka elegance nebo důstojnosti. Je to další ocucaný balvánek s průměrným dojezdem, průměrným prostorem, zato stojí v základu skoro tolik jako zlevněny americký Explorer, král prostoru Kodiaq nebo solidní Mercedes GLB. Prostě evidentní snaha si komerčně střelit kulku do hlavy.
Přitom by to stačilo pojmenovat "Elektrická Kuga" a nikomu by takové Compliance auto nevadilo. Ale Explorer? Nebo Mustang?
Dalsi hezký příklad je Alfa Romeo Milano. Po Tonale se jedná o natolik servilní výprodej italské tradice, že Itálie dokonce jméno Milano zakázala, a auto museli narychlo přejmenovat na Junior. O co se jedná tady? Alfu známé jako sportovní sedany se skvělým podvozkem a motory - se 110kw dieselová Julia ujede i koncernovým o mnoho silnějším vozům, a je s ní nesrovnatelně větší zábava, protože devizou je tradicionalisticky kvalitní podvozek. Sportovní tvar a subtilnost jsou vykoupené menším prostorem, ale umožňují právě agilní jízdu. V případě Milana se jedná o kalkul. Obarvime ocucanou koncernovou krabici a dáme tam značku Alfa. Jo a bude to stát více než Giulia, protože je tam baterka. Tohle je krádež identity. Kdo si to koupí? Jizdychtiví jedinci to nebudou. Budou to japíci, kteří pak budou v práci vykládat, jak je život s elektromobilem v pohodě. Je, ale ne z pohledu radosti z jízdy. Protože s dieselovou Giulií si na dálnici na služebce v pohodě přidupnete plyn a potěšíte se zátahem až na 200, nebo si sjedete z dálnice lehkým driftem, a nic vás to nestojí. S elektromobilem to uděláte párkrát, a je to nářez, ale stojí vás to zastávku na nabíječce. Což v 6 ráno nepotěší, protože se můžete tvářit, že další vynucené kafe na benzínce je vlastně spojení příjemného s užitečným, ale není. Takže racionalizujete a jedete radši stovkou mezi náklaďáky a na sjezdu rekuperujete, abyste nemuseli vstávat o 20 minut dřív. Tolik k drobným radostem z jízdy.
V čem automobilismus nejde do kopru? Snaha o praktičnost. Auta jsou s každou generací prostornější, mají slušnou spotřebu, rozumný výkon. Je tu míň vášně a ega a více racionálna. Více přepravy, méně zábavy. Kombinováno s nižší rychlostí a elektromobilitou, Evropa dlouhodobě k čistším městům, což je dobře, byť se to chvílemi nezdá a je to nepříjemné, ale všechen ten nárůst rakoviny v populaci mají na svědomí kromě potravin také moderní auta ve městech a automobilismus obecně - nikoli tramvaje a bicykly. Nemluvím teď o glorifikovaném CO2, proxy zbytečnosti lidského pinožení (o tom zase jindy), ale o rakovině, na kterou možná někdo z nás umře.
Kde to ale je "kopr", a Evropská unie opravdu bez diskusi kazí celou věc komerčně, je povinnost všech těch bezpečnostních asistentů, které auta prodražují. Opravdu všechny ty systémy tolik pomáhají, abychom každou Fabii prodražili o třetinu? Opravdu ten důchodce jedoucí na chaloupku, který nevidí a neslyší, bude mít vše zapnuté? A pokud ano, bude to fungovat, jak má? Opravdu to mladé ucho, které neumí řídit a dělá blbosti ty systémy poslechne? Stojí za to ta o tolik vyšší cena? Podle mne nikoli.
Žádné komentáře:
Okomentovat