2024-10-28

Instagram revisited

Po delší době jsem si nainstaloval Instagram, abych se podíval na vlastní oči, jak se tam prezentují české banky. Jednou jsem konzultant, a dělám projekt na marketing, tak bych to měl vidět.

Princip je ale překvapivě úplně stejný jako na Facebooku - když tam po dlouhé době přijdeš poprvé, vidíš příběhy svých kamarádů, a je to prima. No a když tam přijdeš podruhé, už vidíš jenom reklamu. Co je ale vtipné, že stejně jako u Facebooku, Instagram posílá oznámení, že někdo z vašich přátel něco publikoval. A když oznámení rozkliknete, vidíte zase jenom reklamu. 

Na každý pád, Instagram byl vlastně labutí píseň moji generace. Jedná z posledních aplikací, kterou jsme my čerství čtyřicátníci ještě rozjížděli s vervou, protože nám přišlo, že je o něco jednodušší než Facebook, a více zaměřená na fotografii. Já měl tehdy v roce 2010 Symbian, a tak jsem si zřídil účet, ale vlastně jsem ji aktivně nepoužíval, a tak jsem o ní aspoň tvrdil, že je to appka těch rádoby moderních Apple ovcí, a že já mám Flickr a digitální foťák (myšleno jako samostatný přístroj, tyvoe!). Pravda byla ale v tom, že Nokia E7 fotila blbě, a iPhone hezky, a jedině na Apple byl Instáč použitelný. Vyfotit, nasadit filtr, rovnou publikovat. How sexy!

Zpátky k jádru věci. Instagram je poslední mezigenerační most. Zatímco Facebook se naučili používat také boomers a dokonce i stát, mladí ho považují za trapný a jsou tam jen proto, aby se mohli podívat na otvírací dobu (zdroj: minulý týden jsem doběhl průzkum záměreny na komunikaci bank). Mladí (a teď myslím spíš Gen Z, než Alfa) mají svoje appky, kterým já jako mileniál už odmítám rozumět. Moje generace může mít občasné výkřiky před hrobem ve stylu, jak je Tiktok vlastně skvělý, ale jsou to výkřiky před hrobem a přetvářka, většinou daná pracovní povinností nebo nutnosti v podnikání. Náš attention span je jiný, pomalý. Čteme více než první tři řádky. Na náhled videa jsme schopní se podívat více než 7 sekund. A dokonce jsme schopni několik hodin číst knihu, aniž bychom požádali ChatGPT o její sumarizaci, protože nás to pomalé tempo baví. Kde se moc scrolluje a obsah se přímo zabíjí, začneme být nervózní, že nám chybí nějaká pevná kotva.

Instagram je tedy poslední místo, kde může Mileniál komunikovat s generací Z a oba tam budou doma. Boomer nebo X-ko a Alfa už se tam ale nepotkají. A svoje mladé nástupce, už zase vedu k tomu, aby pomalu hledali komunikační most (myšleno appku) na generaci alfa. Nikdy není dost brzy začít...

Žádné komentáře:

Okomentovat