Praha si chce nechat outsourcovat metro. Naštěstí si nenajme trať nikde v Číně, ale nechá tak postavit trasu D z Pankráce na Nové Dvory.
Zdá se to jako skvělý nápad, a tak se asi nelze právem nedivit, že se to nedělá už dávno a častěji. Není to totiž tak jednobarevné. To, že linku bude provozovat soukromník znamená, že mezi cenu lístku a jeho náklady (jedná se, tuším, dokonce o záporné číslo) se musí ještě vejít zisk soukromníka. A protože metro jakožto investiční celek není nikterak levné, bude marže sakra velká. Protože se jedná o státem zaštítěný (a nakonec i ze 100% financovaný) projekt, soukromý investor možná nepřinese obvyklou výhodu v plné míře - ekonomické hospodaření - ale rychle se naučí hospodařit "ve velkém" - metro přece nesmí krachnout, a tak ještě přidáme.
Celá akce jistě nevyjde levněji, než kdybychom si dané peníze jako stát půjčili a metro postavili sami. Nicméně je to jedna MOŽNOST financování takového projektu. Jejím nákladem je zisk soukormého mezičlánku, jejím výnosem je, že metro bude teď a tady - pouze jinak financované.
Slyšel (četl) jsem ovšem rovněž, že na stavbu dvou tras najednou nechybí ani tolik finanční prostředky jako spíš kvalitní stavební kapacity. Pro připomenutí: ty nekvalitní postaví rychle a levně ale rovněž také opět nekvalitně. Viz. třeba některé nové rok staré vozovky ve srovnání s Německem...
Žádné komentáře:
Okomentovat