2025-02-07

Lego nad zlato

Hodně zajímavá je cenotvorba u Lega. Máme sety, které jsou na hraní pro děti, a pak sety sběratelské. Sběratelské mají tématiku nějakého filmu, jsou remakem setu z osmdesátých nebo devadesátých let nebo jsou jen opulentně krásné. Zpravidla nové ve slevě stojí přes 4 tisíce, ale jsou i kusy s oficiální cenovkou 15 tisíc a víc.

Taky se rozmáhá trend Lego jako investice. Psal jsem tu o tom před časem s určitou skepsi ohledně prostorových nároků takové investice, ale Lego tomu jde svou politikou naproti, pravidelně to řeší manažeři na LinkedIn a nyní to začíná mít dopad i do cenotvorby obchodů.

Například set Pevnost Eldorádo. Tento ikonický set vznikl, když mi bylo asi sedm, a byl sestrou ještě více ikonické pirátské lodi Black Seas Barracuda. Její remake už jsme doma měli a prodali. Byl opravdu krásný, měl v sobě mnoho nápadů a příběhů, a bylo na něm vidět s jakou láskou a péčí vznikl. Kupovali jsme jej ve výprodeji a pár měsíců po ukončení prodeje už šel pryč se značnou přirážkou.

Teď máme doma zmíněný remake vojenské pevnosti kdesi v Karibiku. Je to hezoučké, s mnoha roztomilými detaily, ale ta krása velké lodi tomu chybí. Nicméně v české sklenici vody už to začalo vřít a je vidět, že na Lego jako investici naskočila i cenotvorba obchodů. Těch českých. Například Alza stavebnici před rokem prodávala za 4400,-. Kolem skončení prodeje už stála přes šest tisíc a nyní ji má za více než osm. Přitom normální dřív bylo, že na Alze stavebnice kolem konce prodeje došly a prodávaly se za nízkou cenu. Je tu ale nová politika - naskladníme a poslední kusy prodáme za dvojnásobek. Také statistika průměrné ceny na Heurece trend krásně ilustruje. Graf se "vrtá do stropu". A bazos.cz už také prodává za 7 tisíc a podobně. Když lidem na bazosi napíšete, že dáte 4400,-, uráží se a dokonce vám nadávají.

Jenže to by tu nesmělo být Polsko a Německo. Bolek, Lilek a Fritz. Odtud si můžete nechat stavebnici poslat stále za doporučenou cenu kolem pěti tisíc. A to jsme udělali. Navíc tam pořád za tu cenu je, i když Alza nabízí přes osm a bazaristé se tomu blíží. 

Co tím chci říct? Asi celkem nic. Jenom to dokresluje, že tu máme drahé a nekvalitní potraviny, protože se sami šidíme. Nemůže za to Babiš, ani zlé řetězce, ale česká povaha. 

Ti bazaristé to za tu cenu totiž prodají - slevu samozřejmě dají, ale ne tak velkou, jak jsem pokusně žádal. Prodají to místo za sedm třeba za šest tisíc. I tak vydělají na krabici třeba tisícovku - stačí, když to koupí v Polsku, a prodají v Praze. Shrnu-li to: Je zajímavé, jak rychle se vytvořil tento minitrh, a ještě zajímavější je, jak rychle nabral českou bizarní podobu.

A ještě jedno poučení l: Ne vždy ten trh funguje veleúspěšně. Prodal jsem takto už nesmírné množství zanovniho Lega. Jak říkám, neberu to jako investici - máme to s dětmi na hraní. Ale i tak to dává hezký obrázek, že ne všechny sety se povedly. Zatímco pirátská loď šla raketové nahoru a rok po skončení prodeje se prodávala za dvojnásobek, jiné sety naberou po skončení prodeje třeba pár set hodnoty a u toho zůstanou. A asi až čas je prověří. Ne všude ten sentiment funguje stejně. U pevnosti to bude podobné. Který kluk by si rád hrál na vojáky, když může být pirát, útočit a loupit? Protože v armádě mají sice krásné lodě a pevnosti, ale vlastně vás celou dobu buzerují v legrační uniformě, a navíc vojáci bývají v pirátských příbězích vykreslováni jako hlupáci nebo jako takoví "by-standers". Hádám tedy, že pevnost půjde pryč lehce pod nákupní cenou. Faktorem zvyšující cenu jsou: krása a opulentnost, spojení se zajímavým příběhem, sláva původního vzoru, minifigurky a speciální dílky a velikost - jak řečeno, od 4 tisíc nahoru se cena zvyšuje rychleji, než třeba u modelu auta za pouhé 3 tisíce, jakkoli je povedený.

Žádné komentáře: