2010-08-28

Je tedy ForCity poruchová nebo ne?

Faux pas. For City. Nová tramvaj "pro Prahu", která kvůli "údajným" technickým potížím stále ještě nemohla vyjet na tratě. Napadají mne tedy dvě věci.

Jednak nechápu, proč po hořké zkušenosti s designovou tramvají Porsche (rovněž kdysi hojně zvané "tramvaj pro Prahu")  ještě město chce kupovat tramvaje z plzeňské Škody. Kvůli Porsche teď nejspíš musí projít rekonstrukcí většina tratí, které tato hlučná monumentální kráska svými podvozky doslova vytrhala z podloží. Neznamená tedy "pro Prahu" jinými slovy, že si na našem městě za peníze daňových poplatníků Škoda vyvíjí prototypy, které pak ozkoušené prodá jiným městům v uživatelsky přívětivější verzi a zároveň jí to pokryje náklady na vývoj nové "tramvaje pro Prahu"? Kdyby byla Škoda Porsche dokonalá, existoval by důvod kupovat ForCity? Nebo nám chce někdo namluvit, že koupě Porsche byla strategickou investicí do "rychlodrážních strojů" (na dlouhé rovné tratě) a ForCity má být opravdu "městská" tramvaj? To by mohlo fungovat v Berlíně nebo Budapešti, kde existují separované dlouhé rovné úseky, ale v Praze, kde jedna linka prokřižuje celé město a dvacetkrát přitom změní směr jízdy o 90 stupňů nebo více, je to těžko obhajitelné. Tedy jsem jinými slovy vědomě koupili špatnou tramvaj a míříme k tomu zase, místo aby se konečně koupila (možná o trochu dražší, o čemž ale už nyní pochybují) tramvaj od ověřeného nečeského výrobce. Určitě nejsme jediné město, které má nějaké ty kopce a k tomu v něm jezdí tramvaje.

Druhá věc je, že jakkoli Porsche byla provozně špatná tramvaj, ForCity už třeba tak špatné nebude. Možná je to jen špatně zaměřená kritika, protože o tolika poruchách, kromě poruchy pantografu, který stejně nejspíš dodává jiná firma, jsem zase neslyšel ani nečetl. Kde tedy vězí zakopaný pes? Koupíme nakonec tramvaje, které budou následovat osud nízkopodlažního peníze polykajícího monstra ze zkrachovalé ČKD a které budou s poruchami stát v garáži nebo se jedná o preventivní opatrnost a vychytávání much, kolem kterého se hodně křičí?

Ať už tak či onak, byl bych rád, kdyby někdo vnesl více světla do kauzy Škoda Porsche. Mohl by to být docela slušný tunel, na kterém se přiživily firmy nabízející rekonstrukční práce na tramvajových tratích, jedna nejmenovaná Škoda a nějaký ten pražský radní...

Ještě na okraj: Problematice nerozumím a tramvají Porsche jezdím jako cestující velmi rád. Celou věc spíše rozhořčeně sleduji jako daňový poplatník, který také občas vidí a používá MHD v jiných evropských městech...

Žádné komentáře: