2024-12-08
Kam se poděl můj sýr v Sýrii?
2024-11-29
Bruselení na tenkém ledě
2024-11-23
Není tak zle, aby nemohlo být lépe
Zaujal mne emotivní článek, který dokreslují komentáře čtenářů, o "kolabující" dopravě v Praze. Mám tendenci s takovými články vnitřně polemizovat, protože jsou svým způsobem zavádějící. Silně emotivně se snaží prodat falešnou myšlenku, že v Praze už líp bylo, a že dopravní systém tu nefunguje. Stejně falešně podsouvá, že existují zázračná řešení, která povedou k tomu, že kolaps nebude. A dokonce, ale to tam nečtu úplně jasně, naznačuje, že kdyby se vše udělalo nějak chytře, tak lidé budou spokojenější.
Bylo lépe?
Lépe nebylo. Doprava ve městech byla a je problém. Tisíckrát dokázaná pravda praví, že je jedno, kolik máte pruhů a dálnic, zácpa bude vždy od určitého počtu aut. Aut je už od devadesátých let tolik, a jezdí se s nimi natolik, že se dopravní zácpy prostě tvoří. Stejně tak ačkoli přibývá kapacita MHD, je stále plnější. Taková linka B jezdila jednou za uherský rok, ale jak se osídlují kraje Prahy, jezdí už s kadencí "ratatata" jako céčko, a stejně je přeplněná. Tramvajová doprava při sebemenším problému kolabuje, jako když se v sedmdesátkách čekalo na metro - a to má všechny preferenční pruhy a semafory. To je prostě život. Pojďme ale popořadě.
Je kolaps?
Nejprve kolaps dopravy, který podle článku nebyl a nyní zcela nově je nebo hrozí. Připomeňme si devadesátá léta. Byly zácpy, když se jelo na chalupu a na víkend? Byly. Jsou dnes? Jsou. Když jsem jel v devadesátkách na gymnázium z Vinohrad na Budějovickou autem s tatínkem, byl jsem tam rychleji metrem. Jenom dodám, že táta jako obchoďák, to auto následně potřeboval na cesty po republice. Co chci říct: zácpa byla mohutná. Když jedu dnes z Holešovic do práce (velmi občas) autem, je zácpa, ale na Pankráci jsem i při zácpě autem o kousek rychleji, pokud je bouračka, tak o kousek pomaleji. Když jsem v roce 2008 zdědil oplíka, a jezdil jsem víceméně všude autem, byly zácpy? Byly. Jsou na stejných trasách dnes? Jsou. Když jsem v roce 2014 začal občas jezdit z Holešovic na Radlickou do banky, byly zácpy? Byly. Jsou dnes? Jsou.
Jsou tedy dnes zácpy víc? Nevím. Ale změřil to někdo objektivně? Měli jsme v roce 1997 stejné metody jako v roce 2008 a stejné metody jako v roce 2018? Kde je ten kolaps, který dnes je, a v minulosti nebyl? Opravdu nebyl? A opravdu je to kolaps?
Víme objektivně, že je registrovaných více aut, čímž se taky často straší a zvoní se na poplach. Jenom je potřeba dodat druhý fakt, že ne všechna ta auta každý den jezdí. Taky víme objektivně, že města se zahušťují a bydlí v nich více obyvatel. Na to ale reagují také další druhy dopravy.
Pro auta se nestaví?
A ano, stát a město mají velké deficity ve zlepšování dopravy pro novou zástavbu. Někde vznikne sídliště pro několik tisíc superbohatých, ale jediný příjezd k němu, je komunikace, která vedla do vesničky z 18. století. V lepším případě tam začne jezdit kloubový autobus, který tu silničku postupně zničí, a pokud si místní stěžují, stát jim na té nitce vyleje nový asfalt a vyznačí na truc cyklopruh. V tomto se stačí podívat na pár minut do Mapy.cz, jak se v zahraničních městech staví "dopředu" - když někde vzniká sídliště, postaví se k němu široká komunikace, kam se v budoucnu vejdou auta, cyklisti, autobusy. Dokud se to dělá "v poli", když město ještě nestojí, je to i docela levná stavba. Když už si to pak po česku musí vydobít místo mezi činžáky a za plného provozu, je to neuskutečnitelné.
Pro dálkovou dopravu objektivně ale je více silnic. Obchvaty a silnice první třídy, dálnice. Pražský okruh mezi východem a západem jakž takž stojí. Ano, kritický kus mezi D1 a D11 chybí, ale zdá se, že se konečně začíná stavět.
A vytáhněte ze šuplíku starou mapu Prahy, třeba z 90. let. Já to schválně udělal (nekecám). A i v Praze je ten rozdíl markantní. Kapacitnější křižovatky, nové spojky, obchvaty. O tramvajových tratích a metru nemluvě.
A připomeňme si, že nejsme jediný stát, který má problémy s nedokončenými městskými okruhy. Tato výstavba je v podstatě nejproblematičtější, protože často tam není zajímavé lití betonu pro stavební firmy, ale o to větší je odpor obyvatel. Třeba Vídeň, ani Mnichov dlouho neměly celý okruh. A zase jsou města, která jsou zaokruhovaná, ale stejně tam zácpy jsou. Třeba v USA. Pátá okružní. Druhá elevated. Šestá tranzitní. Petrolheadův sen, který stejně ústí v to, že kolem měst se stojí. A v USA už těm "slizkým zeleným levičákům" petrolheadi víc místa nevezmou. To už by museli zbořit celé město, aby bylo místo na víc dálnic.
Krize dálkové dopravy?
Ale k té dálkové dopravě. Pořád jsou doby mimo špičku a ve špičce, kdy můžete do Brna nebo Bratislavy jet dvoustovkou. A taky jsou občas zácpy, jako byly. Když se něco staví, opravuje. Znovu: Řidiči zaplní libovolnou komunikaci a libovolný počet komunikací. A pořád jsou silnice první třídy, kde se jede mezi náklaďáky, pomalu a nudně plouží obcemi.
Auta jsou pohodlnější. V devadesátých a nultých letech jste buď museli v zácpě kvedlat pákou a pořád šlapat na pedály, nebo jste měli automat, který vás při volné jízdě totálně odpojil od silnice, a navíc měl neduh, že motor nesmyslně vytáčel s šíleným řvaním. Ani pokud jste měli hezký silný motor, to nezachránilo. Tatínek je míval, ale i tak použití automatu znělo spíš neadekvátně, jako by se v autě něco rozbilo. Dneska? Automaty fungují krásně. Při rychle jízdě poslouchají jak pes, řadí bleskově, a při pojíždění v zácpě vám dávají zenový klid. Dle rychlosti zácpy buď lechtáte brzdu nebo plyn. Jsou zácpy pocitově horší? Pro mne ne. Tedy... Pokud v zácpě zrovna nestojím nad linkou metra, o které vím, že bych byl "volný" a "už bych tam byl". Ale na to se dá nemyslet.
Opravdu už dnes nezaparkujeme?
A poslední věc, kterou v článku lidé teplou, je parkování. Bylo v devadesátých letech horší? Jak kde. V centrální Praze bylo. Vždy ale existovaly placené parkhausy. Co třeba Praha 7? Když jsme jeli k babičce, bylo to martýrium. Muselo se kroužit, a nakonec místo bylo daleko od domu. Dnes obyvatelé Letné říkají to samé. Přibyly jim modré zóny a placené parkhausy, ale nic moc to nevyřešilo.
I u parkování totiž funguje samoregulace. Když lidi budou mít dost prostoru na ulici zdarma, pořídí si třeba 3 vraky. My s Verčou toho budiž příkladem. Ve dvou tři auta. V Podolí nebyly žádné zóny, ale taky se tam proklatě špatně hledalo místo. Příjezd po sedmé večer znamenal kroužit a nakonec stát ve vilkách na Kavčích horách. Když si ale každý pár pořídí dva tři vraky, a k tomu se zastavba pořád zahušťuje, přestane být situace řešitelná. Další parkhausy jsou drahé, a město už nepřifoukne ani ODS, ani Motoristé, ani Pirát. A lidi tak musí dle vlastního uvážení vraky zase prodat, a jezdit sockou. Příkladem budiž velká americká města - ano, také v této Mecce motorismu střední třída často používá socku, a nezmění to ani uncle Donald.
Zázračné řešení selským rozumem?
Poslední chiméra je, že chytré řešení by kolaps vyřešila, a lidé by byli spokojení. Nejprve: spokojenost je subjektivní. Když se blbě probudím, udělám i z kolony na semaforu apokalypsu. Za druhé, ta chytrá řešení typu podtunelovat magistrálu nebo Holešovičky, něco stojí. Zkoušeli jste si ty částky cvičně sečíst? Kolik je to státních rozpočtů? Kdo se hlásí? Kdo ví, jaký je náš státní rozpočet? Ano, sami jste na to přišli: je to neuskutečnitelné. Možná kdybychom zaťali zuby a zrušili nemocnice, důchody a policii, měli bychom na to. Jenže by nám tyto služby jaksi chyběly.
Ano, také jsem byl chytrý a říkal jsem, že jsem to ale přece v zahraničí viděl. Jenže oni takhle mají podtunelovanou třeba jednu ulici nebo magistrálu, z doby chromově blyštivé, a pak už taky přišli na to, že tudy cesta nevede. A mají také zácpy.
Je tedy konec aut?
Abych to nějak uzavřel: Stavějme dál dálnice, obchvaty a koleje. To dává smysl. Můžeme i přidat, protože pomalí opravdu jsme. Ale že by se tím vyřešil náš "problém" a zácpy přestaly existovat, nebo jsme byli dokonce "spokojení", v to nedoufejme. A články, které v tomto směru honí politické body, jsou trapné.
2024-11-15
Návštěva na měsíci a měsíc na návštěvě
Dojení dojmů
2024-11-07
AntiBabiš po americku
2024-11-02
Oheň podzimu
2024-10-28
Krásné ulice: Pěstí do hlavy nebo do břicha?
LePravice
Instagram revisited
2024-10-06
Jak jede Mondeo v Ecoboostu se 240 koníky?
2024-10-05
Babiš už tu je
2024-10-02
Clever lištička
2024-09-28
Boží příjmení
2024-09-22
V poli širém pod Řípem
2024-09-07
Rozpočtová debata Ein Kessel Buntes
2024-09-05
Malý krůček pro člověka, velký krok pro město
Výzva nakřivo
2024-08-31
Fordem po silnicích střední Evropy
Léto zase odplynulo v poklusu. Většinou bohužel pracovním. Nedá se ale říct, že bychom nic neviděli - epické zážitky jako Zugspitze nebo vláček ve Švýcarsku (der Zug) jsem tu popsal samostatně. Lord Ford ale letos ujel asi 20 tisíc kilometrů a pro něco to být muselo. Střední Evropa byla letos takový můj byteček.
- poznámka: Mustang na obrázku není náš - když se napíše Lord Ford, myslí se naše staré vesele chrochtající Mondeo -
Začalo to Kitzbühelem s Ivošem, Bárou a dětmi. Alpy v dubnu jsou magické. Dole už kypí jaro, ale nahoře ještě zůstává sníh. Jak z obalu čokolády. A ten božský klid. Všechny je "už a ještě" zavřené - lanovky, hospody, turistické atrakce. O to víc můžete chodit, stavět potůčky, koupat se v ledové, piknikovat, válet sudy po louce, a pak dětem vyplachovat očka od pylu. A nad sebou máte pořád ten Milkasicht.
Za vzpomínku určitě stojí Bratislava - příjemné spojení služební cesty a rodinného víkendu - s nádherně horkým počasím, kdy na Dunajíčku bylo jako na riviéře.
Firemní off-site v Zakopaném - takový pojem a přitom moje první návštěva. Docela časová tíseň - takže z hor jsem moc neviděl, ale to, kam pokročili Poláci, ano, a bylo to fascinující.
Na nákup piva do Drážďan. Měla to být solo-akce ve stylu soustředění v Berlíně 2012. Jet ráno tam, nakoupit v Getränkemarktu v Räcknitz plný kufr Mondea a zase vroom vroom zpět. Nakonec nám z Holešovic vede dálnice až do Drážďan - stačí se držet čáry a mačkat plyn. Rodina se ale přidala, cesta kvůli sekání trávy na dálnici hrozně trvala, a z výletu se stal celodeňák, s návštěvou českých korunovačních klenotů, kdy jsme byl rád, že jsme Getränkemartk nakonec večer stihli. Pár dojmů: Drážďany, pokud člověk nebrousí jen památky (a to my ne), jsou příjemně živé město. Objevil jsem tak třeba Innere Neustadt. Co mi nejde do hlavy, je saská němčina. Ne, nejde. Německé pivo ale jde. Nedávno jsem dopil poslední lahev. Epické vyvrcholení ovšem bylo uprostřed léta s Ondřejem, kdy jsme si dali korzo po Dejvicích s lahvemi Berliner Kindl, jako kdysi po ulicích Schönebergu (podle mne Dejvice a Schöneberg jsou dobrá paralela - stejně jako Vinohrady a Charlottenburg).
Potom Itálie. Dojet autem do Caorle je taková mastňácká česká dovča. Tohle ale bylo speciální - málokdy totiž vyrazíte v červnu. Prázdné dálnice, prořídlé ulice, poloprázdná ubytování - teplo, ale ještě ne horko. Jednoznačně balzám na duši. K tomu Benátky bez náporů turistů, kde vás vítají poloprázdné restaurace, a místní popíjejí svoje drinčíky na klidných náměstíčkách a venčí psy. Tohle bych mohl mít každý rok.
Po Itálii Bratislava. Tři schůzky, přípravný meeting z auta z benzínky z místa spolujezdce. Docela hektika. V úterý večer domů do Prahy a ve středu ráno nabrat kolegu a Berlín.
Berlín. Sice mnou cloumaly alergie, nevyspalost (která je umocňuje), ale i tak to byla nezapomenutelná záležitost. Z okna hotelu koukám na Ostbahnhof, kousek ode mne teče Spréva, kudy vedla "zeď", a která je teď už skoro komplet obrostlá novostavbami - naposled jsem tu byl 2014 (navštívit s Niki a Donaldem Katrin) a ještě tu nic nestálo. Procházky do kanceláří Visa v Kreuzbergu byly příjemné, stejně jako kanceláře samotné. Takové trendy berlínské. I kravaťáky to nutí tu být víc free, alternativní. Všude palety, recyklace, beton, cihla, masivní dřevo. Bože, jak je to naivní a unifikované, ale k Berlínu to patří. Stejně jako cyklisté hádající se s řidiči - neustále.
Úžasné byly procházky po kurzu do města, drinky, večeře. Skupina, která se sešla z Visa z celé Evropy a středního východu, byla lidsky inspirativní. A to jako morous z nory neříkám každý den. Fajn byl i kurz - svůj díl na tom měl i Robert - der Kreativfritze.
Za vzpomínku stojí Häckescher Markt a bezďácký pajzl. Tapas bar Daniela Brühla. 80ies style disko-dechovka v bavorské pivnici na Alexu. A tak.
A pak prázdné východoněmecké dálnice, kdy jedete pořád 170 klesá vám spotřeba pod "český průměr". A k tomu příjemné rozpravy s Artemem v autě.
No a čeká mne ještě Totes Gebirge, Varšava, a pokud se podaří naplánovat, rodinně pracovní výlet do Budapešti.
Bylo to intenzivní. Někdy se mi ale docela stýská po líném bankovním létě na chalupě v Jižních Čechách. Co naplat. Člověk nemůže mít všechno.
Spolu Bernina Expressem
Někde v jádru jsme všichni tak trochu děti. A děti mají rády mašinky. A švýcarské mašinky vám musí vykouzlit úsměv na rtech, protože to je ta nejvyšší liga mašinek.
Takže opět zápletka "čtyřicet" - od rodičů jsem k čtyřicátinám dostal nádherný dárek - cestou Rhétskou dráhou, Bernina expresem první třídou, s hlídáním dětí. To mělo další krásnou odbočku: S ženou jsme dlouhé roky nestrávili tolik intenzivního času bez dětí. Nuže, nerozvádíme se. Pořád spolu umíme mluvit i mlčet a pořád je nám spolu dobře.
Ale teď už na koleje.
Den 1
Začal volně výjezdem z Prahy. Cesta Fordem přes Německo utíkala pěkně - kolem Řezna šlo svištět 170 a teprve u Mnichova začaly zácpy. Chvílemi to stálo úplně. A trvaly dost až do doby, než jsem se dostali na dálnici směrem do Rakouska. I tam už ale člověk musel ve šňůře pomaleji. Dobrá zpráva, že vorarlberská dálnice je až za Bregenz zadarmo, protože slouží jako obchvat zmíněného města.
Blížil se večer, a tak jsme v Bregenz zastavili. Pozdní odpoledne na "moři tří zemí" bylo nádherné. Na pozadí hory, před námi nekonečná voda a rýnská krajina. Na břehu staré město. To samo o sobě není bůh ví jak krásné, ale má takovou tu snobskou západoevropskou atmosférku. A osvěžit se ve vánku u jezera prostě stálo za to. Prázdnou hospodu jsme nicméně v pátek nenašli, a tak jsme v rámci urychlení pokračovali do dálničního McDonald's (ano, i bez dětí...). Bylo tam ale dost obtloustlých rakouských "dětí", kteří tam přijeli svými prvními vozy. Místní kulturní stánek.
Pak už jsme pokračovali do tmy. A protože jsem škůdlil na švýcarské známce, jeli jsme asi 60km po pitoreskních okreskách přes Lichtenštejnsko a Švýcarsko. Byla už tma, takže dosahovat povolené osmdesátky skoro nebyla potřeba - i vzhledem k profilu úzké silnice procházejí přes města, náměstíčka, a dokonce jedním hrádkem.
Cesta skočila v Churu v půl jedenácté nad schody, které už ani Mondeo nebylo ochotné sjet. Vzdali jsme navigaci ve starém městě a zajeli na nádraží, kde jsme Fordíka nechali spát v kryté garáži. Franky navíc, ale zase určitý klid v duši. Pak jsme se vydali starým městem, kde jsme mimochodem potkali první vláček, který se tudy plazí po ulicích trochu jako tramvaj. Ale tam už mne přepadla velká únava.
Rozhodně doporučuji hotel / hostel Bogentrakt. Tenhle starý dvůr býval do roku 2020 vězení. A majitelé si s vězeňskou tématikou vyhráli v každém detailu. Například dveře do pokojů jsou pancířové a mají padací okénko, kudy se servírovala strava (samozřejmě slepé a jen jako). Mezi chodbami jsou ponechané mříže. A tak dále. Přitom je tu úžasná chill atmosférka. Ráno kafíčko ve dvoře Sennhof, stolní tenis, co-working, společenská místnost se starými digihrami. Pastva pro oči.
Den 2
Začal v Churu. Nečíst jako čůr, ani jak chuj, byť prosté a veselé Čechy to k tomu svádí. Je to jen a jenom kchůr. Tohle město má atmosféru! Jednak je autenticky staré, protože Švýcaři ovládají umění neutrality. Ale také je uhlazené jak pokojíček. Každý obchod je "designový" - i prodavač látek a nití má uspořádanou výlohu tak, že estetika je až na prvním místě. Kavárny jsou interiérově designové lahůdky, které zůstávají švýcarsky útulné. Trhy působí čerstvě, nadýchaně. Vše je tu takové tradiční. Budu teď znít jako rasista, ale západní Evropa je převážně barevná. I venkov. Tady ne. Větší města budou určitě jiná, ale v Churu jsme na maloměstě, jakkoli je ekonomicky supervýznamné.
Po snídani v kavárně (Zmorgä) byl už víceméně čas vyrazit na vlak.
Takže vlak.
Rhétská dráha je úzkorozchodná, přes 100 let stará, ale není to žádná muzejní rarita. Červené housenky jsou supermoderní, jezdí po kvalitních rovných kolejích a mají... bože... bože ty mají tah! Co tyhle vlaky vyjedou a ubrzdí za prudké kopce totálně popírá fyziku - a bez zubačky. A to třeba deset vagónů bez motoru táhne jen jakási tramvaj.
Ne všechny soupravy jsou luxusní, ale vagóny Bernina expresu jsou úžasné. Mají prosklená okna a částečně střechu a samozřejmě pohodlné široké sedačky a klimatizaci. Signál tu moc není, a místní wifi slouží jen pro aplikaci, která informuje, o místních zajímavostech. To je ale dobře, člověk může víc kukat ven a méně do mobilu. Občerstvení je důležité. Káva, víno, pivo, prosecco. Co víc je třeba ke štěstí?
Vláček začíná rychlou jízdou podél Rýna v rovině v šťavnatě zeleném a malebném Švýcarsku. Brzy ale opouští hlavní trať a začíná s vervou stoupat. A tady začíná potěšení pro vnitřní dítě. Všechny ty mosty přes průrvy, průjezdy kolem vodopádů, které přecházejí do tunýlků, viaduktů, které nadbíhají sami sebe... zázrak inženýrství ve spojení s přírodou. Vláček místy jede sám nad sebou jako had, který se kouše do ocasu.
Pak podjedete Albulapass a ocitnete se na malebné náhorní rovině u Svatého Mořice. Ty louky, květy - úplně jiný svět. A nad vámi se tyčí ledovce. Tady to ale nekončí. Vláček se tu větví a naše větěv pokračuje na Berninapass. Dál prudce stoupá do výšky 2200 k rozvodí. Tady jsou dvě jezera, která od sebe dělí asi 5 metrů. Jedno pouští vodu do Itálie, druhé do Rýna. A nad nimi se majestátně tyčí ledovce - všechny ty jejich Piz cosi. A jak se Berninapass překlopí na Passo Bernina, překlopí se i vláček na italskou stranu Švýcarska. Najednou má italština prim. Dolů už to tak pěkně nejde - červený hádek musí hodně brzdit, aby se neskutálel ze srázu. Poslední rozloučení s horskými loukami je u překrásného hotýlku, který shlíží na ledovec a údolí s jezerem pod ním. Vlak tu začne zatáčkou prudce klesat. V zatáčce pod hotelem je udělané jakési kruhové obřadiště, odkud lze pozorovat všechny možné strany, kolem vás létají barevní motýli a je to jak v pohádce. Oběma směry je tu pauza 15 minut.
Pak už se klesá. Je zde nad sebou tolik cik-cak zatáček, že je ani nejde spočítat na prstech. V údolí vláček několikrát jede po ulici jako tramvaj, ale ne úplně volně - auta mají na jeho průjezd červenou.
Následuje italská hranice a už jsme v sušší a jižnější italské údolní krajině. Příjezd do Tirana napříč náměstím s velkým kostelem a farou je impozantní. Nejedná se ale o centrum - spíše jakýsi kostelní vrch. V Tiranu je vedro. Hotel Corona je typický nádražní hotýlek, ale výhodný z pohledu ranního vstávání. Jen je v něm vedro bez možnosti klimatizace.
Tirano má neuvěřitelnou atmosféru. Nebýt kolem Alpy, myslíte si, že jste někde úplně na jihu. Domy v centru jsou zcela kamenné, a působí jak návrat časem zpět o dvě stě let. Kamenné ulice v sobě drží nádherný klid a chládek. To samé i vinařský dvůr, kde jsme povečeřeli.
No a pak procházka a spát.
Den 3
Dobré ráno Tiráno! Sprcha, snídaně a honem na vlak. A pak stejná cesta zpátky. Tentokrát máme zadní vůz, takže hádka vidíme krásně celého. Do Churu přijíždíme po poledním. Oběd si dáváme v zahradě místní muzejní kavárny. Zeleninové lasagne byly famózní! Zcela bez těstovin, ale přesto vyvolávající pocit, že jíte lasagne.
Po cestě zpátky zastavujeme v Lichtenštensku ve Vadúzu. Dvě kávy za 13 EUR jsou overkill, ale byli jsme tu a máme odškrtnuto. Doporučuji shlédnout budovu Landstagu - krásná. A celé město je osazené sochami od známých umělců. No a pak už domů. Zpátky to jelo krásně - skoro celé Německo stosedmdesát - to už by se dalo nazvat "cestovním tempem".
Úplně na závěr: Ve Švýcarsku jsme si libovali, jak je tu levně. Nemějte nás za magory - samozřejmě je tu šíleně draho, ale s dětmi musíte už skoro vše násobit čtyřikrát nebo tři a půlkrát. A ve dvou to najednou působí pro peněženku tak lehce. Peněženka se totiž neptá na jednotkové ceny - zajímá ji jen, kolik z ní odteče celkem. Také vláček byl snesitelný lépe bez dětí. Potěší sice vnitřní dítě, ale ne to vnější. Páry, které s sebou měly děti, se musely rozdělit. Chodba vagonu zcela na konci vlaku pak sloužila jako dětský koutek oddělený zvukotěsnými dveřmi. Děti cesta bavila hodinu, a následně čtyři hodiny vyžadovaly animaci. My jsme naštěstí tento problém neměli.