Občas se stane, že vám práce ukousne kus víkendu tak, jako se to mně stalo tento víkend. A protože už dlouho vídám nabídky na zapůjčení elektromobilu Smart za 499,- na den, rozhodl jsem se spontánně po příletu na Ruzyni, že to vyzkouším. Koneckonců je to na 2 dny levnější, než taxík na letiště a zpět.
První dojmy. Úplně normální Smart. To je samo o sobě dost. Sedíte v autě, kde je relativně dost místa. Podíváte se ale dozadu a hned za hlavou konec vozu. Nakloníte se do čelního okýnka a před vámi vůbec žádná kapota. Ne, tohle by byl zážitek, i kdybyste jeli v benzínové verzi. Jinak ale nic zvláštního - snad jen místo indikátoru stavu paliva indikátor stavu baterie.
Plni očekávání tedy otáčíte klíčkem v... zapalování... to asi není to správné slovo. Nic. Elektrický Smart má automatickou převodovku, tudíž pouštíte brzdu a očekáváte první pohyby. Zase nic, žádné plížení. Udělali jste něco špatně? Šlapete tedy bez brzdy na plyn a ejhle, bez hlesnutí se autíčko dává do pohybu. Jedete. JINAK. Neubráníte se prvnímu dojmu, že jste v kopci zapomněli zatáhnout ručku a auto jede úplně bez motoru. Pak už ale zjišťujete, že snad právě kromě zvuku se jedná o normální auto s automatem a vyrážíte do divočiny českých silnic.
Jízda. Smart jede maximálně 100km a zrychluje jen velmi neochotně. Navíc v rychlosti nad 50 km/h začne být poměrně hlučný. Při nižších rychlostech je ale bezhlučný zcela a dynamika je na obyčejnou jízdu po městě absolutně dostatečná - alespoň srovnáte-li s těžkými turbodiesely střední třídy, chová se asi jako "před zabráním turba".
Parkování. Ehm. Co dodat? Persekuovat za špatné stání vás po právu budou i beztak - velikost Smartu vám tedy ve městě příliš nepomůže.
Dojezd. Na plné nabití dojede ca. 130 km po městě při klidnější jízdě. Je tedy ideální, pokud jej můžete nabít doma před domem na předměstí a zajet s ním během dne do města, udělat nutné pojížďky a vrátit se zpět k nabíječce u domu. Na vyjížďky za město si můžete troufnout, ale protože do "nádrže" tečou 3A, auto nejspíše nepůjde nabít u babičky na chalupě, kde je elektroinstalace z 50. let. Ale tomuhle příliš nerozumím - jen bych se na to ze zkušenosti prostě nespoléhal. Stejně tak nepočítejte s nabíjením prodlužovačkou z okna před domem na Jižáku. Velký proud hrozí tím, že klasickou prodlužovačku spálí. Máte tedy k dispozici pouze originální ca. 2 metry dlouhou šňůru.
Kde tedy nabijete? Strčíte originální kabel doma v garáži do zásuvky a je to. Trvá to ale 8-10 hodin při úplném vybití, což je asi největší problém. Ačkoli jsem s očekáváním projel internet, v Praze je minimum míst, kde se dá nabít, v obchodních centrech, kde by se dalo zaparkovat a "vyrazit za nákupy" pak nejsou vůbec. Navíc existují různé standardy a vypadá to, že můj Smart je v tomto ohledu spíše outsider.
Vše výše uvedené, dohromady s poměrně "levným" zpracováním interiéru vám ale rozhodně nezkazí celkový dojem. Vozítko a jízda v něm vás totiž uchvátí svou "jiností". A když pak večer bzučí, utopené v obrovské garáži, která vám jindy připadá tak malá, zůstanete naprosto uchváceni. Jako jednorázové povyražení rozhodně doporučuji všemi pěti. Elektrosmart je úžasné, byť nepraktické auto, které si ale přece cílovou skupinu najde: Výstřední, ekologicky založené metrosexuální "týpky", pro které je město život a k tomu si ještě umí vydělat dost peněz. A těch je v ČR zatím málo.
Další dojmy: Nezdá se to, ale elektrický Smart je docela čiperný diblík, pokud se mu trošku naučíte šlapat na krk. Alespoň tedy než docílí rychlosti 50 km/h. Druhá zábavná věc je, že se sice i přes svůj komický tvar ani trochu nenaklání, ale velmi snadno ho při rychlejším zatáčení na křižovatce vyvedete z míry....
Žádné komentáře:
Okomentovat