2012-04-29

Vlasy vstávají hrůzou

Už před rokem mi sestra dala komiks Šíbr: Příběh ze Sarajeva (The Fixer: A story from Sarajevo) od Joe Sacca, amerického ekonoma a žurnalisty. Příběh z Bosny mi byl nějak tak familiérní, neboť jsem tam půl roku na různých místech pracoval, procházel a projížděl se mezi troskami a slyšel sám dost hrůzných příběhů. Když jsem však letos byl obdarován knížkou Gaza - poznámky pod čarou dějin (Footnotes in Gaza) a trochu se začetl, začaly mi vlasy vstávat hrůzou. Kam se hrabe Valčík s Bašírem. Ať se jde dějepis a oficiální historie vycpat... a tak dále. Úplně to převrátilo mé vidění dějin. Ti nebozí Izraelci, kteří celou druhou světovou válku protrpěli, a když dostali na odškodněnou kousek pouště,  sesypal se na ně celý arabský svět a oni občas musí bojovat víc a dělat přitom chyby, kterých se prostě nelze vyvarovat, a pak už se to celé musí valit i se vším co se nabalilo, a nejde to zastavit. Uf. Kdepak. Vím, že komiks nepopisuje, co se stane, když dopadne v Tel Avivu bomba nebo když exploduje v Jeruzalémě autobus plný lidí, sžírající je spíše ironie s jakou jsou vyprávěny příběhy o válce, která si nevybírá. Je jedno na jaké jste straně nebo zda právě prohráváte či vítězíte. Nejlepší je ve válce vůbec nebýt. Co pro to ale jen my můžeme udělat? Co budeme dělat, až v ní budeme?

Jsem rád, že nosím čistou kravatu, řeším work-life balance a na nákup jezdím kabrioletem. Není si na co stěžovat.

Komiks každopádně i přes nepříjemnou cenu vřele doporučuji!

Žádné komentáře: