2014-01-26

Eurovikend v Singapuru

Puvodne jsem nemel v umyslu do Singapuru jet, ale protoze z KL je to blizko a levne, rozhodl jsem se ho pri zmenach cestovnich planu zaradit na seznam. Ted je mi lito, ze jsem si vyhradil jen vikend. Singapur je totiz...wow. Mozna jste videli jina moderni velkomesta na cizich kontinentech, ja ale v Evrope ani Asii zatim podobne mesto nevidel.
Singapur je predevsim za vodou. Obrazne i skutecne. Ostrovni stat si sve odpracoval a je videt, ze se tu dari. Vse je tu nechutne dokonale. A jak chodite mestem, musite porad rikat "wow".
Zacne to prijemnym letistem - lide z pasobe kontroly jsou pratelsti a kdyz se moc nesklebite, nabidnou vam bonbony.
Pokracujete do mesta dokonalym metrem. Prostorne automaticky rizene vlaky jsou ciste jak obyvak a na prestupech jsou sladene odjezdy. Listek je programovatelny - muzete si na nej nahrat vic cest.
Voda z kohoutku je PITNA (!!!) a dokonce chutna normalne. A toaletak se SMI hazet do zachoda.
Ulice jsou ciste, zelene, prostorne a vsichni a vsechno mluvi anglicky. Orientace je vyresena skvele, pominu-li rekonstrukci podzemi pred Marriotem, kdy jsem 20 minut hledal zpusob, jak prejit ulici s plotem uprostred.
Proc ale wow? Je tu vsechno, je to fancy, je to napadite, ale pritom lidske. Singapur ma vkus a oko.
Ubytoval jsem se zadarmo v Marriotu v 25. patre (pro mne wow). Hotel se nachazi ve ctvrti Orchard (podle stejnojmenneho bulvaru, drive mista ovocnych farem) plne luxusnich obchodu a vezaku. Jiny, velky svet pro jine lidi. Presto v nem ale evidentne mam sve misto, resp. svou postel velkou jak moje prazska loznice.
Po opulentni snidani jeste o 2 patra vyse jsem se vydal do indicke ctvrti. Je to mesto ve meste: Male silene barevne domecky z dob kolonii jsou plne barev, chuti, vuni, zvuku a obchudku. Byt oproti Penangu uz je tu citit urcita zzenstilost - chybi tu asijska divokost a spina - mate pocit, ze je to jen jako.
Pak jsem sirokymi bulvary presel do muslimske ctvrti. Opet v kolonialnim stylu, avsak vice ucesana, plna kavaren a restauraci. Ma zajimaveho ducha, ktereho stoji za to uctit salkem turecke kavy.
Dale uz mne cekala Marina a Downtown. Marina je pribrezni komercni ctvrt lezici kolem mistni zatoky. Plna obchodnich center, hotelu a kancelari. Bizarnich budov a sirokych zelenych bulvaru. Marina na mne zapusobila trochu jako moderni Berlin, ktery ale neni tak fancy - je vic nudny. Zde se nachazi mistni trojvezovy hotel s lodi na strese. Wow.
Jak uz jsem nekolikrat zminil, zelen tu nechybi. Singapur je mestem parku, keru, stromoradi a botanickych zahrad. Zelen je vsude, kam ji lze nacpat. Plus Singapur stale stavi nove parky a relaxacni zony. Ze by taky Praha...?
Pokracoval jsem do Downtown, coz je mistni ctvrt mrakodrapu a kancelari rozlozena rovnez kolem zatoky. O vikendu impozantni mesto duchu, ale pro mne neco neotreleho.
Trochu mne zklamala kolonialni ctvrt - je tu sice plno "britskych staveb", ale jsou rozhazene mezi modernou kolem velkych bulvaru. Jednotu slohu tu necekejte.
Vyborne vsak bylo nocni safari. Slysel jsem a cetl, ze je to nejvyssi liga.  Technicky to nedokazu posoudit - jine safari jsem nepoznal. Objektivne ale mohu rict, ze tolik zvirat na zivo a zblizka jsem nikde nevidel. Treba leopard, kdyz jsme osameli, prisel az k ohrade a koukal mi dlouho do oci asi ze vzdalenosti 20 cm. Jako by chtel rict: "To je na panaka," nebo proste "Mnau". Kazde zvire ma nejakou funkci a kazde ji demonstrovalo - jen hyeny se nechechtaly.
Chinatown je... cool. Cinane udajne tahnou mistni ekonomiku a tahaji za nitky. Chinatown tedy neni zaplivanou kycovitou historizujici vesnickou, ale bohatou historickou ctvrti plnou supersnobskych kavaren, restauraci, designerskych obchodu a samozrejme drahych evropskych sportaku. Domy jsou vzorne opravene a vse vypada opravdu libezne. Navic jsou tu i vysvetlivky: dle fasady poznate, o jake se jedna obdobi. Ja mel vse zpestrene o nedelni trhy a barevnou vyzdobu pripravenou na oslavu cinskeho Noveho roku.
Clarke Quay je mistni Stodolni. Barevne ulicky v meandru reky jsou zastresene futuristickou konstrukci a plne prepalenych baru a hospod. Ale zajimavy ukaz hodny videni.
Do oka vam padne mistni organizovanost a pravidla. Vse je pekne znacene a vymezene, chodniky casto oplocene. Nemate ale pocit buzerace. Je to v mezich.
Mistni lide jsou ukazem. Sice asijsti, ale naprosto klidni a vazni. Slusne obleceni, zdvorili, decentni, vzdelani. Tady si jako zarostly backpacker pripadate asocialne.
Podle mistnich si taky vyspelost vybira krute dane: Stres, pro nekvalifikovane pracovni sily virtualne zadna socialni ochrana, 100% nahraditelnost a tudiz sedmidenni pracovni tydny apod. Drahe bydleni - mladi a chudi sezenou pronajem jen diky vladnimu programu dotovaneho bydleni. Ale stastni musi byt lide vsude po svem - socialni system mnoho nezmeni.
Zajimavy detail je nazev mistniho autobusoveho provozovatele: SMRT. Takze: Smrt si na sebe vzala podobu autobuse, pozor na prechodu, smrt si pro vas jede, smrt vzdy jen dle jizdniho radu, smrt v noci neoperuje atd. Je vtipne videt to slovo napsane na cele autobusu...
Singapur mapro turistu i sve nevyhody - napr. vsechno je tu docela drahe. Pivo skoro za 100 korun, jidlo, pokud ho nekoupite primo na stanku na ulici, vetsinou pod 100 nesezenete. Dalo by se rict, ze cenovky jsou stejne jako v KL, jen singapurska mena je asi 2,5x silnejsi. Tedy zcela jine proti zbytku regionu. I tak jsem vystacil s ca. 1600 CZK, diky ubytovani se snidani zdarma. Kazdy vstup na fancy atrakce typu vez a zoo ale vse znacne prodrazi.
Z Kuala Lumpur do Singapuru radeji jedte autobusem, i kdyz letenky vypadaji levne. Ve vysledku jsou cesty z a na letiste tak dlouhe, ze casove neusetrite, jen je to vice trmaceni.
Shrnuto: Na mne je Singapur moc fancy, s moc fancy cenami a jsem rad, ze ziji v nasi zastarale Praze. Na vikend jsem si tu ale priladal jak Alenka v risi divu. Palec nahoru.

Žádné komentáře: