2014-09-30

Správa osobních financí v době kamenné

Na to, abyste byli dobrými hospodáři, často stačí používat zdravý rozum a mít trochu přehled o tom, kolik toho máte a jak utrácíte. A právě mít přehled o svých výdajích, je v dnešní konzumní době docela oříšek. Podívejme se na příklady, jak na to, a jak nám v tom může pomoci technika.

Základní požadavek je, aby vás získávání přehledu o svých financích nestálo moc času a námahy. Zároveň chcete mít přehled kdykoli, jednoduše, intuitivně a graficky. Zde ze hry vypadává Excel - umožňuje cokoli, ale sypat tam účty je hodně pracné a vytvořit si v něm systém vyžaduje uživatelskou zdatnost. Proto v roce 2014 spíše hledáme, co nabízí moderní technologie.

Zde nejprve malá exkurze do zahraničí. Máte účet v bance. Na mobilu nebo počítači vidíte všechny své elektronické transakce. Banka jim přiřazuje kategorie ("drogerie a potraviny", "splátka úvěru", "auto", "doprava" apod.) - bance můžete napovědět a ona si pamatuje. Můžete vidět, na kolik čerpáte své měsíční rozpočty (třeba "konzum"). Vidíte všechny své produkty na jednom místě. Vidíte stav svých investic do cenných papírů. Na spořáku si spoříte do virtuálních obálek na konkrétní maličkosti (třeba "nový mobil") a vidíte kdykoli, kolik tam je. Můžete si kdykoli vyvolat chytrý přehled s grafy. Banka vám občas i napovídá a upozorňuje nebo vás učí.

A teď zpět do reality. V Čechách je v tomto ohledu doba kamenná, byť první úspěšné kroky k lepšímu jsou zde vidět - např. AirBank nabízí velmi pěkný přehled a mBank od letoška rovněž, byť odpovídající mobilní verze tu zatím chybí. Povětšinou si v ČR pořád musíte jednou měsíčně sednout na zadek a "vyřídit si účty".

I tak ale v době kamenné lze spravovat finance elektronicky a poloautomaticky. A jak tedy na to? Existují dva způsoby.

První způsob je pro pořádkumilovné a spočívá v tom, že si pořídíte chytrou aplikaci typu eÚčty (nebo Moře Financí nebo jiné) a tam píšete každou transakci, kterou uděláte. Zadávání transakcí je jednoduché na pár kliknutí či doteků na počítači nebo v mobilní aplikaci. Data můžete importovat také z výpisů většiny bank. Máte možnost sledovat některé kategorie i detailněji - např. spotřebu aut a energií, dluhy, hypotéky, rozpočty. Má to základní výhodu: Můžete mít každý produkt v jiné bance a aplikace všechno integruje. A nevýhodu: Pořád je to trochu pracné, neboť vše zadáváte sami. Ale na rozdíl od Excelu už systém a rozhraní někdo vytvořil od vás. Pro získání nejzákladnějšího přehledu pro sebe sama je to ale i tak těžkopádné.

Druhý způsob je pro minimalisty a spočívá v optimalizaci a poloautomatizaci. Pořídíte si pokud možno co nejvíce produktů v jedné bance, která správu financí nabízí. Ideálně aspoň platební a kreditní karty, mobilní platby a spořící účet (pokud z něj děláte platby). A pak z této banky odesíláte pokud možno všechny transakce. Ty, které odchází pravidelně převodem z účtu do jiné banky (investice, životko apod.) naučíte banku automaticky kategorizovat. Pouze a jedině platby v hotovosti pak zaznamenáváte do jednoduché mobilní aplikace typu Wallet2 a jednou měsíčně je přepíšete po kategoriích do internetového bankovnictví vaší banky - nejlépe rozdělením transakce "výběr z bankomatu" na příslušné kategorie. Tím získáte ucelený přehled s minimálním podílem manuálních zásahů. To se ale stává složitějším, máte-li na správu více účtů či více osob.

A kdo z bank správu financí lépe či hůře umožňuje? Jakkoli aplikace typu Wallet2 nebo eÚčty hezky fungují a dokazují, že to jde, nabídka bank zatím není nic moc. Pominu-li zmíněnou Airbank a mBank, službu nabízí ještě GE Money Bank. Některé další banky se snaží nebo na řešeních pracují.

Žádné komentáře: