2015-04-18

Cyklojízda Blankycí

Ve čtvrtek jsem se zúčastnil Velké jarní cyklojízdy (více zde), kterou pořádalo sdružení Auto*mat. Počasí se vydařilo, a tak bylo úžasné projet si některé jindy automobily obtěžkané ulice a následně pak i část tunelového komplexu Blanka pod Stromovkou.

Had cyklistů, kam až oko dohlédne, se vinul z Jiřího z Poděbrad přes Žižkov do ulice Koněvova, která se bez aut ukázala být velmi příjemným místem k bytí. Pokračovalo se přes Magistrálu, kde kola okupovala jeden pruh, Husákovým tichem, dále Chotkovou zatáčkou do Blanky, a nakonec přes Trojský most do Holešovic.

Musím smeknout před organizátory - zvádli bez jakýchkoli předpřipravených uzávěr perfektně "zašpuntovat" všechny hlavní i boční ulice tak, aby několikatisícihlavý peloton mohl nerušeně projet i po komunikacích, kde je ve všedních dnech všemu živému přístup zapovězen - k velkému vzteku beznadějně uvězněných řidičů.

Incidentů ale bylo relativně málo - svébytně situaci pojali tramvajáci, kteří vědomi své váhy, neohroženě vjížděli s mnohatunovými kolosy do davu cyklistů.

Zklámáním bylo chování samotných účastníků - např. absolutní neochota pouštět chodce, i přestože se jelo krokem, kličkování, které ohrožovalo jiné, a skákání mezi lidi na chodníky. Vše vyvrcholilo v Blance, kde se skupina jak utržená z řetězu nebezpečně rychle rozjela a došlo k několika zraněním (sám jsem potkal tři a jedno opravdu vážné). To jenom ve velkém kopíruje chování nás cyklistů v běžném provozu, kdy jezdíme na červenou, ohrožujeme rychlou a neorganizovanou jízdou po chodnících a pěších zónách sebe navzájem i chodce, a obecně porušujeme pravidla v zájmu toho, čemu říkáme "zdravý rozum". Nejsem zastáncem pravidel pro pravidla, ale chování nás cyklistů ve městě opravdu nemám rád.

I tak to ale byl nevšední zážitek, který rozhodně stál za to, a který jsem si užil.

A k čemu tedy Cyklojízda kromě pobavení slouží?

Sdružení Auto*mat se již dobu snaží poukazovat na to, že dělat svět pro auta přístupnější není cesta kupředu - obzvláště pak ve městech - a že optimalizace města pro auta znamená zpravidla omezení pro všechny, kdo zrovna neřídí (nezletilí, důchodci, lidé, kteří autem po městě z racionálních důvodů nejezdí). Za tím účelem pořádá osvětu a účastní se různých think tanků a projektů podporujících rozvoj cyklistiky (např. Do práce na kole zde).

Cyklojízda pak má hlasitě poukázat na fakt, že kolo je ve městě stále ještě považováno za podřadné a něco by se mělo změnit, a že problém opravdu netkví v tom, že Praha "má úzké ulice", nebo že je "hornatá".

Osobně myšlenku městského centra s omezeným provozem aut podporuji (sám jezdím rád autem, na kole, i MHD), nicméně právě u Cyklojízdy mívám trochu kopřivku. Nezměnila to ani moje účast na jedné z nich. Nemůžu se zbavit pocitu, že vyznění velkých Cyklojízd a chování účastníků není pro dobro věci pozitivní, jakkoli jsou takové akce potřeba (můj někdejší příspěvek zde je výmluvný - no comment). Snad to zbytek populace vidí jinak než já.

Žádné komentáře: