2012-06-23

Pussy Riot v kostele

Protože se to v Rusku obden přetřásá v tisku, rozhodl jsem si najít videa. Ačkoli doteď jsem byl ve sporu zcela na straně Pussy Riot, videa mi pomohla si názor přetvořit.

Putina rád nemám, jakkoli je podle mne předobrazem celého Ruska (jeho dokonalým zosobněním), a možná za něj můžeme být my, malé státečky ve středu Evropy, docela rádi. Taky nejsem přívržencem žádné církve, ale myslím si, že dokud mi v zájmu mnou nepochopeného vyššího principu církev nesahá na mé svobody, zaslouží ona i její přívrženci plný respekt. To, co Pussy Riot dělají, mi ale nepřijde vůbec jako správná forma protestu, neboť je zcela nekorektní k církvi a věřícím, kteří členům kapely nic neprovedli. Kdyby to samé dělal každý, tak kostely můžou zavřít.

Problém Pussy Riot tedy netkví v tom, jestli jejich protest je nebo není ilegální. Problém tkví v tom, že jim OOO Putincracy zřejmě dá nezaslouženě velký trest, bez ohledu na jejich životní situaci a bez ohledu na míru "zločinnosti" jejich skutku. Trest, který bude skrze zkažené životy jejich dětí, nejspíš drsně výchovný. Vztyčený prst, který případným následovatelům říká jasně "nezahrávejte si".

Takže manažerské shrnutí: Pussy Riot se dopustily přestupku proti církvi (jako kterémukoli jinému demokraticky působícímu subjektu), a který si zaslouží být spravdlivě potrestán, ale nebylo by rozhodně dobré, aby byl trestán jako politický trestný čin a bez přihlédnutí k okolnostem. Což v Rusku nejspíš nelze čekat. A tady je ten háček. A nebo taky ne. Pussy Riot jsou malá rybka, a možná bude pro Putinokracii výhodnější nejdřív řinčet okovy, a pak ji nechat velkoryse plavat. Dobré PR...

Ještě dodatek: Nedovoluji si tedy soudit, zda by si více zasloužily vyváznout s podmínkou (nejsem právník ani soudce), ale z estetického pohledu soudit mohu: Přijde mi to jako navoněný nevkusný Hello Kitty pseudo-punk založený čistě na guerillovém způsobu prezentace :-)

Žádné komentáře: