2025-12-22

Koleje do polí versus tunel do rozpočtu

Praha a Česká republika řeší podzemní železnici za 185 miliard. Po rychlovlaku, který ještě rychleji vysaje rozpočty, je to určitě tak dobře. Berlín i Paříž to mají stejný klacíček. My chceme být taky velký pejsek. 

Jenom pořád říkám, že než přeřadíme na druhou kosmickou, měli bychom se nejdřív naučit chodit na zemi. 

Co by teď hned určitě ucpané Praze pomohlo víc, je více kolejí nebo více páteřních linek autobusu s vlastními pruhy na okrajích a za okrajem Prahy. Pomohlo by to všem. Například linka Průhonice - Budějovice - Pankrác. Nebo linka Psáry - Jesenice - Kačerov. Nebo na sever. Nemusel by to být vlak. Mohla by to být třeba lehká železnice / rychlotramvaj.

K tomu ideálně menší P+R, kdekoli je na ně místo. Ne parkhaus za miliardy (který se bude plánovat a stavět 15 let), ale plocha na kraji pole na dvacet aut u stanice rychlotramvaje, kdekoli ji lze snadněji postavit.

Chvilku by to byly linky předimenzované, ale lidi by si na ně zvykli, a postupně by začali optimalizovat auto / koleje, protože když to jede na čas, má to klimatizaci, a slušnou kapacitu k sezení, tak prostě v zácpě nazdařbůh stát nechcete, jakkoli je auto známka punku, tedy chci říct známka luxusu. Je to taky věc nabídky a poptávky.

Ale chápu, že Metrostav už se těší na další velkou díru do země, nepotřebuje nějakou lehkou železnici.

Žádné komentáře: