2007-10-27

Vídeňská městská dráha


Pokud jezdíte po Vídni, nevyhnete se romantické Městské dráze U6 - spřaženým tramvajovým vozům, které jezdí po letitých viaduktech uprostřed Gürtelu (=opasek), magistrály, která obepíná vnitřní obvody Vídně. Protože jsem objevil, že nedaleko mé koleje jsou staré mosty, po kterých kdysi koleje vedly kamsi (dnes se na nich staví kancelářská budova, třeba), začal jsem se zajímat o její historii.


A tak jsem se dozvěděl, že plánovači Vídně nebyli až tak hloupí (i když na Londýn neměli) a postavili na konci 19. století poměrně rozsáhlou městskou parní dráhu - ne však pouze na Gürtelu, ale také podél Donaukanal (dnes U4 - to mne překvapilo) a podle potoka do Hietzingu. Celý systém tak vytvořil kolem města inteligentní smyčku. Zatímco U4 byla v 60. letech přeměněna na klasické metro a spojovací mosty zrušeny (pak ty kancelářské domy výše), U6 byla pouze přejmenována, odpojena od zbytku městské dráhy a patřičně prodloužena. Na U4 se dochovaly pouze dvě původní stanice (krásné secesní Stadtpark a Karlsplatz), U6 byla zachována takřka v celé dobové kráse a připomínají ji i ony komické staré tramavje připojené na moderní nízkopodlažní vůz metra, který jimi smýká jako hadříky.


Někdy je jízda Městskou dráhou vyloženě legrace - to když se třeba ony staré tramvaje pořádně rozjedou a řítí se do zatáčky s prudkého kopce, můžete mít dokonce strach o život, což trochu připomíná horskou dráhu. I proto stojí projížďka touto technickou památkou zato - málokde v Evropě si totiž metro zachovalo takový svérázný charakter.

Žádné komentáře: