Detlef Wittig ze Škoda Auto prohlásil, že je naše měna nadhodnocená a že to může vést k přesunu výroby některých firem do zahraničí. Nemá pravdu, nejde ani o spekulaci, jak uvedl. Koruna si růst zaslouží zaslouží. Proč ale roste?
Je to především, protože na začátku transformace byl kurz nastaven uměle hodně nízko tak, aby firmy produkující v české ekonomice s nízkou produktivitou práce v zahraničí prodávaly fakticky levněji (cena doma přepočtená vyšší hodnotou kurzu) a zároveň aby nedošlo k absolutnímu odklonu od domácích dodavatelů a aby byl import dražší a méně atraktivní - tomu se říká překlenovací polštář. Vemte si třeba sjednocení DDR a NDR - tam polštář nebyl a podniky z východu zkrachovaly okamžitě. Nebýt pomoci ze západu, vypadal by východní bratr ještě poněkud hůře než dnes.
Koruna roste, protože produktivita práce stoupá rychleji než v západních zemích (ačkoli je stále celkově nižší). Tím, že kurz posiluje, naopak tlačí na zvyšování produktivity práce, což je českým exportérům nepříjemné. Je to ale nutné. Také naše ekonomika roste rychleji. Existuje stále nabídka přímých zahraničních investic, odprodej státních podniků stále neskončil a rovněž některé již soukromé podniky na etablovaném trhu jsou atraktivní pro další kupce. Aby zahraniční investor mohl koupit, musí poptávat naší měnu, její cena roste.
Koruna roste kvůli tomu, že export převyšuje import - opět cizí země potřebují koruny, aby nakoupily české zboží. V ČR je nízká inflace. EUR a USD země si ve srovnání s ČR v zahraničním obchodě počínají slabším způsobem... A mohlo by se asi pokračovat dále. Spekulace potom většinou znamenají ne příliš podstatnou složku zhodnocování kurzu, kdyby tomu tak skutečně bylo (s výjimkou doby těsně před měnovou krizí). Růst je každopádně správný. Skončí tehdy, až bude náš nákupní košík v supermarketu stát v jakékoli měně po přepočtu vždy PŘIBLIŽNĚ stejně. A tomu se říká parita kupní síly :-)
V čem má ale pan Wittig pravdu, je, že firmy z ČR budou přesouvat výrobu do zahraničí. Má to několik důvodů - jedním z nich je i právě měna. V DNES sice uvádí, že dovoz dílů pro Škodu je díky silné měně levnější, nicméně auto jako celek je daleko dražší než součet cen jeho dílů, navíc podíl těch dovezených je menší. Proto Škoda skutečně tratí na silné Koruně. Přesun investic do zahraničí se tak jako tak děje. Mnoho českých firem už vozí z Číny nebo Taiwanu, případně odjinud. Je to kvůli tomu, že cena české práce se s rostoucí produktivitou srovnává se západní Evropou a často již stejně chybí flexibilní a levná nabídka lidí s odpovídajícím vyučením nebo vzděláním. ČR postupně přestane konkurovat nízkými náklady a měla by se poohlédnout po investicích, které budou spočívat ve VYSOCE kvalifikované pracovní síle, které do země přenesou výzkum a vývoj - ten nemá takovou tendenci unikat za levnou prácí.
Je tu jeden pochopitelný důvod, proč pan Wittig plácá. V době, kdy se sjednává nová kolektivní smlouva ve Škoda Auto jsou totiž výhružky na místě...
Žádné komentáře:
Okomentovat