Ve světě, kde lidé vlastní 40 let staré dieselové Mercedesy s milionovým nájezdem, je to trochu šok, ale taky realita. 12 let sice není 40, ale vlastně je to velmi staré auto.
Na druhou stranu, co je na tom autě špatně? Je úzkostlivě udržované, má perfektní emise, a výfuk můžete vytřít bílým ubrouskem, jak je čistý. Kde je problém? Proč nemůžu mít jedno auto 20 let?Záleží ale jen a jen na tom, kde se udělá řez.
A ten řez je právě tady nedomyšlený. Protože proč zakazujeme čistý diesel, když do Itálie bez omezeni smí můj druhý Ford plnící Euro 5. Počkejte, cože? Jedno Euro 5 tam ani a jiné ne? No ano, ale bacha,je to ještě bláznivější. Čtěte dál!
Vítejte, přátelé, představujeme vám motor s poetickým názvem 2.0 Ecoboost! Motor, který je výkonný, downsizovaný a proto ekologický... a přímovstřikový. Nesmrdí po naftě, voní krásně benzínem, ale to jen po více startech za studena, při dlouhých jízdách nevoní vůbec nijak, a přesto je to tichý zabiják. Díky přímému vstřiku, který měl optimalizovat spotřebu a výkon, jeho emise obsahují mikročástice, které se přes sliznice přímo vstřebají do krve, a pak vás pomalu zabíjejí. Jen to se tenkrát neřešilo, všimla si toho až norma Euro 6. A protože benzínový turbomotor je výkonný a žravý, produkuje splodin dvakrát tolik co nenáviděný diesel, a navíc k tomu nemá žádný filtr, co by je lapal. S normou Euro 5 ho totiž nemusel mít, zatímco diesel už ho měl povinně.
I přesto někdo v Itálii si řekl, že diesely už nejsou populární a rozdělil euro 5 na dvě půlky. To hodné Euro 5, které je paradoxně škodlivější (benzín), a to zlé, které ve skutečnosti škodí lidem méně (diesel).
O tom, že dieselový Lord Ford produkuje oproti svému benzínovému bráškovi méně neo-inferna zvaného CO2, mluvit nemusím. Produkuje méně vseho. Ale ani to regulátor nechce vidět.
Prostě diesel je fuj, a benzín je huj.
Ale uznávám, že starý diesel má svoje obecné neduhy a rizika. Řeknu dva hlavní: Jednak je to hluk. Italské omezení se vztahuje hlavně na města, a staré diesely v uzavřených ulicích prostě hodně hlomozí a duní. Jejich kabiny jsou skvěle odhlučněné, takže majitelé to za volantem neslyší, ale zvenku pro obyvatele a chodce je to hrůza. A nebavíme se o Fordu, ale obecně o starých naftových čtyřválcích. Druhá věc je údržba. Lord Ford dostává svou péči, takže čistý je, ale plno lidí filtr takzvaně vykuchá, nebo jim nefunguje, a přes emisní kontrolu se dostanou ze známosti. A kontrola přes tuto kontrolu neexistuje - zastavovat každé staré auto na ulici a měřit mu emise prostě není možné.
Pravda je tedy někde uprostřed. Spalovací motory jsou neuvěřitelná historická prasárna, jezdit autem je často nepotřebný luxus, ale lepší řešení než zákazy a zostuzení určitých vzorců chování zatím zjevně nemáme. A s těmi zákazy a očerňováním by se mělo šetřit.
Co mi tedy víc vadí je logika huj a fuj. Jsou města, která vytlačují auta z ulic již delší dobu, ale dělají to plošně - nerozlišují huj a fuj auta, a dokonce ani glorifikované elektromobily tam nesmí. Když už omezení, tak raději plošně.
Žádné komentáře:
Okomentovat