Společnost pro veřejnou dopravu se na svých stránkách v (jako obvykle) hořce laděném tónu a (jenom skoro jako obvykle) bez věcných argumentů pozastavuje nad přesunem Masarykova nádraží. Jistěže, ono nádraží má nenahraditelnou polohu, to velí už sám zdravý rozum. Jeho přesun pod magistrálu by také jenom opodstatnil návrh "zrušit", protože by se tato poloha (banálně řečeno) "změnila". Je ALE také pravda, že v takovém hyzdícím a marnotratném stavu, v jakém je nyní, NEmůže zůstat. Navíc cenou peněz opravdu přínos zrušení převyšuje ztrátu občanů vzniklou nutností jezdit na Hlavní nádraží (to je ale pouze moje fabulace). Spíš by bylo dobré se zabývat jeho minimalizací.
O té se nemluví buďto, protože není možná, a nebo protože naopak JE záhodná, ale "ti co rozhodují" jsou zkorumpovaní až běda.
Co ale znamená minimalizace? Samotná nástupiště a budova "Masaryčky" působí vskutku andělsky. Na ně ale navazuje změť ohyzdného zázemí, které bylo kdysi potřeba - především rozsáhlé nevyužité kolejiště a budovy podél ulice Na Florenci, ostuda městského centra. Dále: Pokud má smysl toto nádraží zachovat v jeho současné lokaci, pak jedině pro osobní příměstskou dopravu a ta je provozována (nebo BUDE v nejbližší době) dvousměrnými motorovými nebo elektrickými jednotkami (rekonstrukce 810 nebo nové 471), které NEpotřebují kolejiště pro posun a NENÍ pro ně problém rychle měnit směr jízdy. Jediný problém BY mohl být, kam takové jednotky odvézt, až po špičce nebo po půlnoci skončí v provozu. Bohužel jsem nikdy neslyšel od žádného odborníka, zda by to bylo po přestavbě pražského uzlu možné, ale vzhledem k jeho předimenzované propustnosti (o té je zase slyšet často), by alespoň dle mne neměl být problém je velmi rychle "vystřelit" někam z centra - ať už do Libně nebo do Vršovic.
Tak jako v logistice je trend zkracovat manipulaci v zázemí a skladování, nebyl by ani na železnici problém zredukovat tyto operace a ztenčit Masarykovo nádraží na pouhých 6 až 8 kolejí (dnes je zde jen 7 nástupních kolejí). Prohlédněte si leteckou fotografii - kolik místa by se tím ušetřilo - a to už vůbec nemluvě o ušetřených nákladech daňových poplatníků, které by vyžadoval přesun. Místo, které zabírá "okleštěné nádraží", je pak minimální. Takovou variantu nám ale bohužel nikdo nepředhazuje.
V zásadě tedy souhlasím s těmi, co prosazují zachování. Ne však kvůli nárůstu IAD (ten ovlivňují také jiné zásadní faktory) ani kvůli "nostalgické kráse vláčků" a už vůbec ne kvůli námaze z přestupu na Hlavním nádraží (sám vlak používám a je mi to "putna"). Divím se, že v době, kdy by se mělo optimalizovat, vyhledává vedení města cestu převratů, kotrmelců a megalomanských projektů. Praha totiž není Berlín.
Žádné komentáře:
Okomentovat