Nechápu, proč si lidé stěžují na nízkopodlažní tramvaj Škoda 14T (odmyslím-li typické "stěžování si" na cokoli). Že se jej design nelíbí, to je dost osobní věc. Třeba mně přijde jako nejvydařenější kousek celého českého vozového parku - že se jedná o puristický design Porsche, se nezapře.
Že v zatáčkách cuká, je logické. Odborníci před tím varovali již, než byl sestaven prototyp. Podobné tramvaje jezdí v jiných českých městech již dlouho a pro vozidlo s pevnými podvozky je to navíc charakteristické. Účelem bylo ušetřit peníze. A komu cukání vadí, ať zůstane v článku bez podvozku, ten se ani nehne. Naopak na rovných úsecích, jakých je v Praze také přehršel nebo v pouze mírných zatáčkách, je tramvaj neuvěřitelně stabilní i na "ojetých" tratích - narozdíl od ostatních modelů se v rychlosti nehoupe ze strany na stranu, míří kupředu jak žíznivá čára a nehrozí tak vykolejením.
Moc schodů v interiéru? Stačí přece zůstat v článku, do kterého jsem nastoupil, nepotřebuji už pobíhat odzadu dopředu, ne? Více nízkodpolažní tramvaj se navíc cenově pohybuje v jiných dimenzích.
Jediné, co je pravda, jsou neoblíbené 1,5 sedačky, jejichž smysl nemůže být jiný, než zabrat zbytečně vnitřní prostor. A hlučnost. Škodovka, nevím proč, opravdu hodně piští... Ale to by mohla vyřešit nová tramvaj, o jejímž nákupu se již jedná.
Update: Že se 14T zlomí uprostřed, jsem netušil. Jedná se ale spíše o incident než systémovou vadu.
Update 2: Už nějaký ten týden cestuji vídeňskými tramvajemi a mimo jiné také typem ULF (ultra low floor). Zvenku jsou sice oproti 14T bezhlučné - asi i vlivem lepšího kolejového svršku - zevnitř ale povožení není o nic lepší, ani hlukem, ani škubáním. Dokonce se dá říct, že ULF cuká po celé délce, protože všechny články jsou přímo napojeny na nápravy. Až na to, že podlaha je tu značně níže než u 14T, rozhodně není proč radostí vyskakovat, nejste-li tedy pohybově omezení nebo nevezete-li kočárek. A pak - koncepce vídeňských tramvají je trošku jiná. Jsou spíše užší a lehčí, nepotřebují překonávat výškové rozdíly.
Žádné komentáře:
Okomentovat