2009-03-12

Proč nechat padnout automobilky?

Dávat finančí injekce automobilkám je absurdní. Automobilka není banka. Banka je soubor informací a část sítě virtuálního běhu peněz. Její fixní aktiva (budovy, bankomaty) mají ve spojení s danou bankou poměrně malou cenu. Když banka padne, přestanou čísla a informace existovat a šeredně na to doplatí na to klienti.


Ale automobilka typu Opel? Automobilka znamená existující unikátní automobily, unikátní výrobní procesy (žádná jiná automobilka kromě Opelu nevyrábí Opel), existující unikátní know-how a tudíž atraktivní investici pro nástupce. Když Opel padne, bude i nadále existovat poptávka po náhradních dílech a celých vozech Opel, po distribučních kanálech a autorizovaných servisech. Na 100% se najde investor, který tak zásadní značku jako Opel koupí, protože je prorostlá světem. Aby nový vlastník zůstal ziskový, provede politicky nepopulární ozdravná opatření, která minulé vedení prošvihlo, a dál bude dávat lidem práci.


A dvě upřesnění nakonec: Tím neříkám, že by se měl konat návrat k těžkému průmyslu, protože je robustnější. Jenom říkám, že ne každá firma potřebuje státní pomoc jenom, protože je velká. A druhá věc: Je mrzuté, že některé automobilky mají problém s výrobou pouze z tak malicherných důvodů, jakými je chvilková extrémní nedostupnost úvěrů. I na tu by však obezřetný podnikatel měl být připraven.

Žádné komentáře: