2023-02-18

Tunel světa


Před více než deseti lety jsem napsal na blogu příspěvek s hanlivým názvem o tunelu mezi Prahou a Berounem. Tehdy jsem doufal, že je to trochu utopie, něco jako letenský průkop. Jenže se zdá, že to stát bere vážně a blíží se to.

Abych svůj názor měl o co opřít, dávám k dispozici několik faktů:
  • Berounský supertunel bude měřit 25 km, bude stavěn převážně na 200 kmh a bude stát 50 miliard
  • Nejdelší železniční tunel je ve Švýcarsku - Gotthardský - měří 57 km, protože vede pod Alpami
  • Nejdelší železniční tunel v Rakousku, které je podstatně hornatější než Česko je Tauernský s 8,5 kilometry (i když se už chystá Brennerský s 55 km)
  • Francie, která má také vysoké hory a zároveň TGV, která jezdí 300 kmh, si vystačí s tunelem Fréjus o délce 13,7 km
  • Nadmořská výška v oblasti Gotthardského masivu dosahuje běžně přes 3000 mnm s tisícovými výškovými rozdíly
  • Nadmořská výška v oblasti mezi Prahou a Berounem dosahuje mezi 300 a 400 mnm
Z tohoto drobného srovnání lze snadno dovodit, že sice nemáme hory, ale zato budeme mít nejdelší... tunel.

A proč mi takový světový tunel v Česku vadí?
  • Bude hrozně ale hrozně drahý - 50 miliard je odhad z roku 2018, do té doby byla velká inflace a permoníci jistě v hlubinách narazí na něco, co "nečekali"... nečekali, že tam budou krasové jeskyně, voda apod. - tyhle věci v té oblasti jsou, ale nikdo je tam "nečeká" (termín "vícepráce" znáte jistě i z domácích rekonstrukcí: bylo potřeba víc stěrky pane, tak nám zaplaťte dvojásob)
  • Soustava kratších tunelů a povrchových úseků (jako všude jinde na světě) by zřejmě byla levnější
  • Za ušetřené peníze by se navíc dal postavit nějaký další pěkný úsek železnice nebo dálnice
  • Když tam začne hořet, skončí všichni v tunelu jako ražniči nebo jako dušená šunka
  • Vadí mi, jak stavebnická lobby v tomto státě se všemi mává (viz. kauza Metrostav / Rath) a přesto je to všem jedno. Když si Metrostav vyvede stavební aktivity do dceřinky, aby obešel soud, projde mu to
  • Prostě takový tunel nepotřebujeme - přijedeme do Plzně halt o 5 minut později - hlavní je, že se nepojede klikatkami podél Berounky
Nakonec, tenhle stát je v tunelování zběhlý, a navíc to lid asi chce - kdo se tedy proti takové stavbě postaví, zřejmě buď zmizí pod zemí, nebo bude označen za zeleného aktivistu. 

Žádné komentáře: