2008-03-04

Knížky

Gebrauchsanweisung für Wien. Přistupoval jsem k té knížečce trochu s nostalgií a zároveň také s předsudky. Myslel jsem, že se jedná veskrze o "populární titul". Když jsem začal číst, změnil se můj dojem: jde o plkání dámy typu Marie Woodhams (čtěte měkce, německy), které nikdy není moc objektivní, pouze ho však někdo neustále financuje, ev. protlačuje mediálním kanálem.


Jak jsem ale četl dál a dál, začaly se sbíhat nitky toho, co jsem ve Vídni pochytil, toho, co mi bylo řečeno, co jsem zaslechl nebo co jsem se dočetl. A předsudky opadly. Zůstala milá nostalgie a vzpomínka. Populární literatura ano, ale v tom dobrém slovasmyslu.


Třeba jako The Fourth Hand by John Irving. Knížka, která se četla velmi mile. Oslovil i její irvingovsky lehce absurdní námět, životní zhupy, převraty a... ale ve skutečnosti jsem měl pocit, že co dělá tuto knihu knihou jsou sexuální scény. Sex. Hodně. Moc. Decentně, ale hodně. Ostatní je omáčka. Ne že by ho člověk neměl zakódovaný ve vnímání světa, ale u tohoto románu to již lze shledávat tržně-populistickým. I přesto se jedná o dobrou četbu do vlaku nebo metra...

Žádné komentáře: