2025-04-12

Nová tramvaj pro Prahu



Musím říct, že stávající tramvaje 15T od Škodovky mám rád. Jsou uvnitř prostorné, působí přátelsky, ale hlavně díky otočným housenkovitým podvozkům krásně jedou a neškubou. Zároveň nemají téměř žádné převisy, takže cítíte, jak lehce proklouzávají nástrahami pražských zatáček. Tím, že se celá housenka pohybuje lehce a bez odporu, jsou (a to si domýšlím, ale fyzika je celkem neúprosná) zřejmě také méně mechanický namáhány všechny součásti systému - kola, koleje, uchycení kolejí, klouby vozidla.



Z pohledu kultivovanosti jízdy jsme jinou takovou tramvaj v Praze zatím neměli. A zřejmě mít nebudeme.

Praha totiž objednala nové tramvaje. Ty jsou velké, krásné, ale mají zase některé podvozky pevné. Nebude to asi takový propadák jako Porsche křiváčka Pavla Béma, které jsou díky pevným podvozkům a dlouhým převisům vlastně permanentní kolejová fréza. Kvůli hlučnosti se jim zase říká pojízdné železářství. Nové tramvaje 52T budou o kousek lepší - mají krátké převisy, krátký článek bez podvozku a pod.

Jsem spíš tak zvědavě naptnutý. Budou taky tak lehkonohé a tiché jako starší 15T? Držme si palce. Tramvaj není auto na operák, ale závazek, který se kupuje na generaci, tedy na desetiletí dopředu. A který vám může nebo nemusí ničit koleje, jejichž údržba pak mnohonásobně přesáhne cenu samotných vozidel. Snad nám to Hřibidi vybral líp než kdysi Kolibřík.

A proč to píšu teď? Nová tramvaj už je v Praze a absolvuje zkušební jízdy. Můžete ji tedy potkat, a zjistit sami, zda chrastí jak plechovka šroubků nebo zda frézuje.


Žádné komentáře: